Showing posts with label diet. Show all posts
Showing posts with label diet. Show all posts

Saturday, 29 July 2017

DIET KALORI ~ TANPA SENAMAN PON BOLEH

Assalamualaikum..



Once upon time, (mcm citer dongeng pulak) time tu aku tengah dlm proses diet ada la seorang manusia ni mempersoalkan diet yg aku buat. Disebabkan dia tu seorang yang sejenis pegi gym katanya "tipu la mana ada orang boleh kurus tanpa exercise..apa pon kena exercise jugak.."

Geram tu mmg geram la. Geram bkn sebab dia kutuk diet aku tu. Tapi sebab aku ni ada satu prinsip. Aku jenis yg kalau buat apape pon kalau benda tu takde fakta2 yg boleh menyokong aku takkan caya n takkan buat. Aku akan kaji sampai aku yakin baru aku teruskan. So bila dia cakap macam tu sama la mcm dia kutuk prinsip aku. Ha nampak tak emo. Psl prinsip je pon.haha. Tapi aku tak give up pon bila dia cakap mcm tu. Aku just pikir "tgk la nanti aku kurus baru ko terdiam". Ha gitu.

Memang dulu2 before tau pasal diet kalori ni aku pikir  nak buat apa diet sbb konpem aku tak boleh nak exercise.  Contoh mcm jogging tu mmg tak boleh buat atas sebab2 tertentu. Yg aku boleh buat cuma exercise yg simple2 la mcm sit up, push up, dumbell exercise etc . Semua tu boleh buat kat rumah n bila2 pon blh buat. Banyak sebenarnya exercise yg boleh buat kat rumah mcm zumba yg Nana buat tu tapi time tu aku tak tau so aku buat yg mana senang je. Aku pon pigi la beli dumbell. Kat giant je uols..Aku beli dua, 2.5kg sebiji. Harga pon tak mahal tak silap rm40.

Awal2 diet tu aku mmg buat la beberapa exercise yg simple tu. Setiap malam buat. Dumbbell exercise bagus sebab kita boleh build muscle. Muscle ni pulak boleh membantu meningkatkan tahap metabolisme. Lagi tinggi metabolisme makin tinggi la kadar pembakaran kalori..time ni aku makan 3 kali sehari breakfast lunch n dinner.

Bila aku start diet balik sebab Nana, aku tukar konsep diet sikit. Diet kalori jugak (sama mcm sebelumnya) cuma tak makan malam. Exercise tak buat dah..sebab kalau exercise aku akan lapar. Disebabkan aku dah decide sehari nak makan dua kali je breakfast n lunch so aku tak boleh la nak buat aktiviti lain yg akan menambahkan kadar kelaparan. Aku cuma nak fokus kat jaga pemakanan je.


Dan hasilnya aku dapat turunkan berat 12kg..tanpa exercise. Diet kalori ni yang paling penting adalah jaga kalori. Kalau korang diet, pulun exercise tapi makan pun pulun jugak hasilnya memang tak kemana. 
Diet yang paling bagus of course exercise + jaga kalori. Sebab dengan exercise dapat meningkatkan kadar pembakaran kalori selain badan jadi fit n kurangkan risiko penyakit (bg yang ade penyakit mcm kencing manis). Tapi bg sesapa yang rasa tak dapat nak exercise tu tak mustahil tau korang boleh kurus jugak. Caranya dengan jaga makan n kalori je ok..so takde alasan dah untuk tidak berdiet.. Pedulikan je orang nak kata/kutuk apa pon. Nanti kalau dah terbukti berjaya terdiam la dorang..keep calm never give up :)

Sunday, 23 July 2017

DIET KALORI ~ CARA KIRA KALORI & MENU DIET

Assalamualaikum..

Dua hari lepas aku ade post pasal sape yg motivate aku untuk kurus. Ada kat entry ni KERANA SITI NORDIANA AKU BERAZAM UNTUK KURUS. Kat ig aku dah janji nak share menu aku berdiet. So harini gigihkan jugak nak tulis ni ha walaopon tengah ngantuk sesangat. Sejak dua menjak ni asek ngantuk je. Asal baring je terus nguap. Demi uols yg kat ig tu aku akan tulis sampai habis. Sweet tak iols.hehe

Ok sebelum aku merapu meraban aku nak share dulu cemana cara nak kira DCR daily calorie requirement. DCR adalah paling penting sebab daripada dcr ni la kita boleh tau berapa kalori yg kita perlukan setiap hari untuk maintain weight or nak reduce weight.. nak kira DCR senang je kita guna pakcik google. Sila google daily calorie requirement calculator. Sini aku bagi satu link DCR calculator.


Ni contohnya. Masukkan la age height and weight.. so otomatik dia akan bgtau kat atas tu brapa kalori yg diperlukan untuk lose weight sebanyak 0.5kg seminggu..Kenapa 0.5kg? Ha mai sini nak kabo. Sebab 3500k = 0.5kg. Dalam seminggu ada 7 hari. Setiap hari kita kurangkan 500k jadinya 7 hari x 500k = 3500k.

So dah tau calorie requirement jom kira kalori makanan pulak..menu yang aku nak share ni sbnrnya biasa2 je. Takde la clean eat yg tanpa minyak gula yg kena masak sendiri stim bakar kukus bagai. Tak. Ni menu biasa untuk korang yang takde masa nak masak2 semua tu. Untuk org bujang yg tak terer masak ( ke malas) mcm aku ni lagi la sesuai.haha

Actually banyak jenis menu aku dah try. Sebab yela aku diet pon berperingkat. Ok2 aku nak share la ni banyak cakap pulak tetibe.haha.

MENU 1
Breakfast
Vico O = 130k
*air setengah cawan
*Vico 1 sb
*gula stgh sk
Roti gardenia 2 keping = 156k

LUNCH
Nasi segenggam /separuh = 150k
Ayam goreng = 270k
Peria tumis 1 senduk = 90k

DINNER
Buah epal = 80k
Or tak makan.

Total = 876k

Kalau tgk kat menu total kalori cuma 871k je. Means dalam sehari kita dah kurangkan 711k ( 1587k - 876k ). Kalau kita kekalkan makan kalori yang sama dalam seminggu means 711k x 7 hari = 4977k so dah melebihi 3500k yg diperlukan untuk lost weight sebanyak 0.5kg. Lebih kurang ada la dlm 0.7kg korang dpt turunkan dlm seminggu tu..paham ke idok. Aku ni kadang tulis pon mcm ular jugak. Berbelit.haha

MENU 2
Breakfast
Vico O = 130
Roti 2 keping = 151k
Butter 2sk = 66k

Lunch
Nasi segenggam/separuh = 150k
Ikan tilapia masak lada = 145k
Kangkung tumis satu senduk = 120k

Dinner
Ikan pari asam pedas 1 potong = 120k

Total = 882k

Ni contoh menu yg paling sihat yang aku pernah try.  Aku ni makan je semua benda. Cuma kalau yg bergoreng mcm nasi goreng ke mi goreng ke aku kurangkan la. Kalau teringin or terpaksa je aku makan. Boleh eh terpaksa. Haha.

Ok sampai sini je dulu. Nanti next entry aku akan post tips2 diet kalori k.

Tuesday, 18 July 2017

KERANA SITI NORDIANA AKU BERAZAM UNTUK KURUS

Assalamualaikum uols..

Gempak tak tajuk.haha. Saje je kan aku ni. Tp betul la aku tak tipu. Baca sampai habis kalau nak tau apa kaitan Nana dgn diet aku..

Sebenarnya proses diet aku ni ambik masa yang lama. Dalam 4 tahun gitu. Sebab diet aku on off. Ok jom aku start.

Introduction

Time kecik2 dulu aku tak gemok pon. Aku start mengembang time kat u..time tu berat capai 70kg. Alkisahnya aku ni dpt scholarship (eh.bukan nak riak) so bab duit makan tu mcm takde prob. Jadinya aku makan banyak la. Kalau dalam pukul 11 pagi tu ada masa gap before masuk lecture aku mesti singgah gerai ke kedai beli fish cake, fishball, nugget dan yg sewaktu dengannya. Mmg banyak tak terkira weyh aku makan. Time kat u aku tak makan sayur langsung uols..aku makan ayam je banyak. Aku hantu ayam. Haha. Sangat2 gilerkan ayam.. aku pernah la rse nak kurus tapi takde terpikir pon nk diet. Rasa je..Time tu target asalkan berat tak lebih 70kg pon dah ok.haha hadoi. Biasa la tu zaman kanak2 ribena kan. Pikir cuma nak grad je.

2011-2012


Sampai la aku grad pastu mengangggur lama gak setahun. Berpuluh2 iv dah pergi takde rezeki lagi..Aku makin stress so aku makan dan makan lagi.  Berat aku time ni memang sure 70kg+ tapi aku tak timbang so tak tau la berat sebenar berapa. Entah2 cecah 80kg.wuu


Mid 2012

Aku dah dapat kerja. Kerja aku ni banyak gerak sebenarnya. Yela lab kat tingkat atas. Production area kena turun tangga pulak. Sehari ada la dalam belas2 kali turun naik tangga. Pastu pusing2 dlm kilang lagi. Patutnya aku boleh kurus time ni. Tapi takpon. Aku banyak gerak tapi makan pon banyak. Aku boleh makan kfc dinner plate sampai habis. Pastu seminggu ada la dalam dua tiga kali gak. Dulu kat shah alam ada kedai nasi ayam best. Tat nasi ayam. Dah la aku hantu ayam. Aku boleh makan nasi ayam tu siap ambik yg special. Ayam double pastu nasi dua bukit. Bila aku ingat balik pon ya ampun dahsyatnya nafsu makan time tu.haha..

Mid 2013 (permulaan diet)

Time ni ada sorang officemate dia ajak aku diet. Dia nak diet guna herbalife. Aku pon pikir macam best gak ni diet ada geng. Aku pon ikut la diet tapi aku tak guna herbalife. Tak mampu weyh. Time tu gaji kecik. Kecik2 pon mampu makan kfc bnyk kali. Haha. Dah namanya hantu ayam..Aku diet ikut suka hati. Takde arah tuju. Bila dah seminggu mcm tu aku pon dok pikir2 la betul ke cara aku diet ni. Mcm tak yakin je boleh turun. Pastu aku godek2 la internet. Tak sure mcm mana boleh terjumpa website kevin zahri.. korang kenal kan kevin. Dia la yg memperkenalkan diet kalori kat malaysia ni.. pestime aku dengar pasal diet kalori ni memang menarik la. Diet ni boleh makan nasi. Tapi segenggam je..Dan boleh makan semua benda cumw kena kira kalori. Aku memang sejenis yg kena makan nasi. So sesuai la kan..time ni aku buat la diet kalori tu betul2. Before diet berat aku 73kg. Lepas diet dlm 2 bulan aku dapat turun sampai 68kg...time diet ni memang hari2 aku akan tulis apa benda aku makan n kira kalori sekali. Hari2 uols..Aku siap dah boleh hapal berapa kalori kalau makanan tu aku dah biasa makan.

P/s : thanks my friend sbb ajak aku diet..

Mid 2013

Aug 2013

Aku tukar tempat kerja. Kerja yang aku tak minat pulak tu. So otomatik diet aku pon mcm tak berapa nak menjadi..ada la turun tapi sikit dalam 1 or 2kg je. Padahal aku makan oat hari2.huu. Aku rasa sebab aku stress sgt so tak dapat fokus diet.. aku stop diet sbb takde motivation dah..


April 2014

Aku tukar kerja tapi company yg sama. Just tukar department. Ok kali ni memang kerja yang aku minat. Kerja dalam lab..dah hepi pon still tak sambung diet gak. Adeh.

November 2015 - Jan 2016

Aku tertengok video Nana nyanyi memori berkasih ngn Lan kat gegar vaganza 2.Sape tah share kat facebook. Kan time tu GV2 tengah run.Pestime nampak tu terus terkagum jap sebab nana dah berhijab pastu cantik nampak dia kurus je. Dah la suara merdu sangat2.. Sopan pulak pandai jaga diri. Anak dia pon comel. Seorang yang tabah nana ni. Pakai shawl pon cantik. Haha nampak tak. Sampai shawl pon aku telek. Terus la aku admire nana time tu jugak. Terus jadi diehard fan.haha.

Start dari memori berkasih tu aku terus start balik diet aku yg tertangguh tu. Aku diet kalori jugak bezanya time ni aku tak makan malam. So sehari aku makan dua kali je. Breakfast n lunch. Aku ni memang senang termotivate kalau tengok orang kurus. Sbb aku rasa nak jadi cantik macam orang tu jugak.Lagi2 kalau orang tu aku respect n kagum. So pejam celik pejam celik sampai hujung jan 2016 aku dapat turun dalam 5 kg dapat la berat 62kg. Ideal dah. Yehuu.

Raya 2016

Feb 2016 - sekarang




Aku ni jenis yg rangka besar so kadang2 dalam pic akan nampak berisi wpon berat badan ideal. So aku tak puas hati aku pon diet lagi. Sekarang berat aku dah 55kg..tak sangka sangat boleh dpt berat below 60kg.

Raya 2017

Kalau kira total weight loss semua 18kg. Tak tau nak express feel dia tu mcm mana. Mmg hepi la...sebab dulu memang aku rasa impossible benda ni.. memang rasa akan gemok selamanya..Nampak tak hikmah yang tak disangka2. Allah hadirkan seseorang kat hidup aku supaya aku dpt teruskan urusan yang tertangguh. Mungkin orang nampak benda ni remeh. Tapi bagi aku tuan punya badan yg rasa sendri pengalaman ni mmg syukur je blh cakap. Betul la kan setiap orang yg Allah takdirkan datang dlm hidup kita tu mesti ada sebabnya..syukur alhamdulillah n thanks Nana sbb menjadi seorang yang memberi inspirasi pada org lain dari segala segi..


Actually banyak sgt kesan positif dalam hidup aku sejak dah kurus ni. Konpem la ada perubahan di sana sini. Makin yakin kalau berdepan dgn orang. Sebab dulu rasa rendah diri. Gemok pastu selekeh pulak.huuu. Asal boleh je..tapi sekarang alhamdulillah dah makin ok..


Sekarang aku masih lagi diet sebab target nak berat 50kg..try tak makan yang manis2. Yela kan selain nak kurus kena jugak jaga kesihatan. Cuma sekarang aku just diet light2 je..takde rushing la. Yang penting kena maintain jangan bagi naik...rasanya sampai disini saja ceritaku.penat menaip oi.

P/s : iols suggest sape yg nak diet kalori tu sgt bagus beli ebook kevin zahri. Aku mmg beli dah. Banyak info yg sgt berguna dlm ebook tu uols.. Selamat berdiet..