Showing posts with label pengalaman hidup. Show all posts
Showing posts with label pengalaman hidup. Show all posts

Monday, 3 June 2019

BELI DSLR NIKON D3500 DI HARVEY NORMAN ~ SAYA NOOB

Assalamualaikum..


Setelah 3 hari cari mood nak menulis harini baru jumpa mood tu. Over naw nak tulis pon nak ada mood. haha. Sebab apa takde mood sebab tak bawak laptop balik rumah mak so malas nak taip kat phone. Pastu dengan noob nya baru terpikir boleh connect keyboard and mouse kat phone or tab. Asalkan phone korang ada fungsi otg (on the go) boleh sambung weyh. Serius memang memudahkan hidup aku. Kenapa la dari dulu tak terpikir. Kalau tak mesti hari2 aku update blog. (Yeke?). Ni aku dah bagitau korang jangan jadi noob sangat macam aku sudah. haha

Ok back to the tajuk entry, aku nak citer pasal aku beli DSLR yang aku idam2kan sejak 4 ke 5 tahun lepas. Sadis lama benaw baru dapat. Sebabnya walaupon dah lama aku nak sangat DSLR ni aku macam tangguh2 nak beli sebab rasa macam bukan keperluan walaupon aku sangat2 perlukan DSLR untuk blog food photograpghy aku Buns Lover. Since aku dah kurang aktif kat blog yang tu so hajat nak beli banyak kali tertangguh.

DSLR ni aku beli bulan 2. Biasa la kan time baru dapat bonus jadi orang kaya sekejap.haha. Dan aku rasa dah masanya aku beli sebab aku nak perubahan dalam hidup (tiber). Aku sangat2 nak ambik gambar Nana yang cantikn HD. Aku punya passion dalam photography ni kan (especially in food photography and candid photography (only for Nana) agak over sampaikan boleh shaking bila excited sebabkan adrenaline rush. So walaupon aku tau duit aku akan habis yilek nanti sebab beli DSLR ni aku tetap nak beli jugak. Semahal mana pon phone takkan setanding dengan DSLR. Dan feel guna DSLR sangat lain dengan phone.

Disebabkan aku seorang yang noob, aku tak berapa tau pasal DSLR. Aku tak pernah pon guna DSLR haha.  Kalau pasal photography aku tau sikit2 pasal ISO,aperture and shutter speed dan basic photography yang lain sebab dah lama aku buat food photography untuk blog (since 2013). Tapi amatur je. So bila nak beli DSLR aku pening jugak nak tengok spec apa. Aku memang dah tetapkan bajet aku maximum rm2500 so bila usha2 terjumpa la latest model from Nikon. Aku ada jugak tanya2 member yang photographer tapi masa aku tanya tu aku dalam kepala dah aim nikon d3500 so sebenarnya aku tanya tu tak tau untuk ape. haha. Aku ni kalau dah suka sesuatu susah nak tukar fikiran. Tapi aku appreciate la pandangan dorang sebagai professional photographer. Thanks uols.

D3500 ni aku suka sebab latest version, sesuai dengan bajet aku, kalau baca review katanya size kecik sedap dipegang, tak berapa berat sangat. Paling penting aku nak camera yang boleh produce gamba yang sharp.  Baca banyak review katanya nikon lebih sharp dari canon. Kalau pasal ISO pulak aku tak ambik kisah sangat sebab biasa show Nana cukup lighting sebab kat stage. Kalau terpaksa in case tak cukup lighting boleh guna flash. Mungkin kadang2 gamba akan ada noise tapi asalkan sharp still ok. Ade jugak  beberapa kekurangan kat D3500 ni. Contoh macam takde wifi. Bukan touch screen. Tapi sebab aku dah tersuka aku still nak jugak. haha. Lagipon time tu aku rasa kekurangan dia tak berapa nak bagi kesan kat aku. 


Bila dah tau nak beli yang mana, cari pulak nak beli kat mana. Mula2 macam nak beli online macam kat shopee or lazada sebab harga agak murah. Tapi aku risau pulak takot kang kena tipu tak dapat yang ori. Dah la aku takde knowledge pasal DLSR. Bila pikir banyak kali aku pon decide nak beli kat harvey norman sebab situ ofkos ori. Walaupon harga dia tak semurah yang online still aku taknak ambik risiko. Cek kat website harvey, kat Aeon area aku ni takde stock pulak. Yang kedua paling dekat kat Setia City Mall. Sebab aku malas nak tangguh2 dah so aku laju2 la pi sana beli. Aku risau tangguh2 nanti duit aku ntah ke mana mana.

Actually not bad gak kat Harvey Norman ni sebab sekali dengan kit lens 18-55mm + Memory card 16GB + Bag + Lens filter + Cleaning kit + Cloth micro fiber harga total Rm2380.


Sebab time ni nikon ade promo, warranty 1 year boleh extend jadi 2 years. Dan dapat jugak free gift tambahan battery. Kena buat online registration kat website nikon and redeem promo nanti dia akan courier battery tu.  Memang sangat memudahkan ada dua battery. Kalau la tibe2 tengah kat event battery habis ada backup. Or ko punya event back to back tak sempat nak charge battery. Actually ada lagi promotion yang harvey norman tawarkan tapi sebab bajetku tak mengizinkan (sedih) aku tak ambik la promo tu walauppn banyak advantage nya.

Ok sampai sini je kot dulu. Nanti aku pikir lagi nak share ape lagi kalau ada. Maybe contoh picture Nana and accesorries yang aku dah beli. Or kalau ade suggestion just drop your comment di ruangan komen. TQ!

p/s : Doakan aku murah rezeki sebab aku nak beli zoom lens 55-300mm pulak pasni.Ching! 

Wednesday, 24 October 2018

TEMPAT MENARIK KUANTAN ~ KULA CAKES MANGO CHEESECAKE YUMMY

Assalamualaikum..


Kula cakes? Apekah kula cakes ni sebenarnya tuan tuan dan puan. Tempat ni sangat la popular dikalangan orang kuantan ye dan pernah masuk paper.

Ceritanya 2 minggu yang lepas Nana ade show kat kuantan. Jadinya aku ngn sorang member (memang selalu pegi dengan dia) pergi la terjah show Nana kat RTM pahang. Disebabkan show konsert tu start malam so kitorg yang sampai kat pahang dalam tengah hari tu pergi la sat kula cakes jalan2 cari makan.

Aku tau tempat ni aku tanya ofismate aku asal kuantan kalau2 ade tempat best boleh la nak singgah. Dia pon suggest tempat ni katanya mango cheesecake dia popular and sedap. 

Aku ni memang sejenis suka dessert (wpon nak makan manis rasa bersalah) excited la nak pergi tengok ape yang best sangat kan.

Alkisahnya time pegi kuantan ni aku tak sihat. Sakit tekak giler and batuk. Asek rasa nak muntah. Terpaksa la sis telan strepsil 24 jam nak bagi lega sikit tekak n jiwa. Bila dah sakit tu mood nak makan pon ke laut la jugak. Tapi sebab dah datang sini so rugi la kan tak gi. Gigihkan jugak pergi.

Yang pasti sangat la berbaloi. Ha kenapa. Ni la nak citer.

Kula cakes ni tak jauh pon dari RTM pahang. Memang kat bandar. Tempatnya kat area rumah kedai. Kawasan ni kira cantik la sebab bangunan dia style lama2 gitu.

Kat area sini agak susah nak cari parking. Rasanya ada la dalam 3 kali kot pusing tempat sama cari parking. Bernasib baik dapat parking. Dan korang jangan lupa pulak bayar parking ye. Guna kupon. Kupon tu dun worry. Boleh beli kat kedai2 berdekatan. Nak tau kedai mana yang ade boleh tengok kat depan kedai ade signboard agen tiket.

 So inilah dia kula cakes


Datang2 je dah ramai uols. Beratur hokeyh. Kedai dia sebenarnya kecik je. Walaupon kecik tapi ade laman kat sebelah. Cantik laman dia. Macam dalam taman gitew. Uols makan2 kat taman ni la.



Kalau ikut napsu makan ni ofkos la nak makan mango cheesecake. Signature dish kan. Tapi tengah sakit tekak. Makan mango kan makin teruk pulak. Dah la esoknya nak pegi event nana kat putrajaya. Jadinya aku suh la member aku yang order. Boleh la aku rasa. Sikit pon jadila. Wuu sadis. Aku pulak order chocolate moist.

 Tutup setiap hari isnin

Nampak tak air pon air mineral je.huhu


Taraaa. Ni la mango cheesecake kula cakes. Cheesecake ni bagi aku memang sedap. Atas tu dia siap letak sos mango tau. Rasa just nice. Tak masam sangat tak manis sangat. Yang penting bila makan tu rasa segar je sebab sejuk pastu ade fresh mango. So memang puas hati la.



Chocolate moist pulak bagi aku ok. Kek dia tu nak kata moist sangat tu tak. Aku prefer lebih moist. Tapi ok la sedap sebab chocolate dia pahit. Aku memang suka chocolate pahit. Kek coklat mcm ni tak boleh makan banyak2 sebab cepat muak. Kek ni memang dense. Overall sedap.

Sambil2 makan korang boleh la nak bergambar sebab landskap memang cantik. Lama jugak kitorang lepak sini. 3 jam kot.haha lama kan. Berbaloi datang sebab mango cheesecake dia sedap dan tempat cantik.


So korang jangan lupa singgah tempat ni kalau datang ke kuantan k. Chow cincau!

Thursday, 19 July 2018

FIRST TIME BUAT PASSPORT

Assalamualaikum..


Banyak sawang betul blog aku nih. Lama tak masuk. Semalam belek2 la blog pastu terindu pulak. Actually banyak giler sebenarnya cerita yang aku nak share tapi tulah kadang tak sempat bz sesangat. Dengan show nya (my priority  ) dengan kerja hakikinya. Next month Inspector nak datang dah GLP lab nak start. Matila makkk. Tapi sebab tu citer next month so next month la baru aku akan stress. Sekarang ni kita enjoy duluuuu.

Harini aku masuk nak citer pasal pasport. Disebabkan next month aku akan melancong (melancong keee) ke Kota Singa Singapore jadinya kena la buat pasport. Tujuan utama gi sana tu sebenarnya nak pegi tengok konsert JUST US Siti Nordiana & Alif Satar tapi sambil2 tu melancong la juga. First time pergi oversea (oversea sangattt) and first time pergi konsert berskala besar macam ni  konsert Nana pulak tu jadinya excited tu agak berlebihan la.hehe

Citer pasal pasport ni aku pergi buat pasport kat jabatan imegresen Pelabuhan Klang. Sebab sini paling dekat dengan rumah 10 minit je.. Memang decide nak pergi weekend walaupon macam dah agak ramai orang tapi redha jela.


Sampai kat sana dalam pukul 8 am. Dari jauh dah nampak queue mak aih panjang weyh. Sebab redha kan tadi so hadapkan jela. Sampai turn aku kat meja receptionist tu, officer tu bagi satu form, no giliran pastu dia suruh potostat ic. Kalau tau awal senang bawak dari rumah je. Kena la berjalan gi potostat kat kedai stationary kat depan pasar. Jauh la jugak. Lapar pulak tau makan dulu. Ok tak baik merungut.


Masuk je kat tingkat atas tengok no giliran ade lagi dalam 70+ orang before sampai turn aku. So tunggu jela. Sebab boring giler so aku pun layan online citer NCIS sampai pening2 lalat. Perut pon dah kruk krik.Dalam pukul 11 lebih tu barula nama aku dipanggil.

Duduk2 je officer tu cakap "tudung awak ni tak boleh ni color dia" La pulak. "Eh ni bukan color gelap ke" aku pon nak menjawab jugak.. "ni light bukan gelap.." Aku pon usha banyak kali shawl aku yang color coklat gelap ni sambil dalam hati redha jela nanti mesti kena pakai tudung lain.huu. Memang betul dia bagi aku shawl color hitam. Dia suruh sarung je. Aku siap tanya "takyah pin ke"haha.. Nampak tak ai concern muka ai burok nanti. So redha la jugak. Dah siap ambik gambar dia suruh tunggu jap nanti dia panggil untuk buat bayaran. RM200 ye untuk 5 tahun.

Ok dah siap bayar akan dapat resit pastu pergi letak resit tu kat kaunter yang disediakan. Tunggu la dia siapkan pasport sambil2 tu layan la handphone sampai loya. Tak lama sangat pun dia siapkan passport tu rasanya setengah jam je. Lebih kurang pukul 12 siap la proses membuat pasport aku. So sebab aku dah lapar giler tak sarapan weyh, laju laju la aku pecut gi drive thru kepsi. Agaga.

Ok guys, jumpa kat sana! Kota Singa Nana Alep wait for me!! Wuhuu

Saturday, 29 July 2017

DIET KALORI ~ TANPA SENAMAN PON BOLEH

Assalamualaikum..



Once upon time, (mcm citer dongeng pulak) time tu aku tengah dlm proses diet ada la seorang manusia ni mempersoalkan diet yg aku buat. Disebabkan dia tu seorang yang sejenis pegi gym katanya "tipu la mana ada orang boleh kurus tanpa exercise..apa pon kena exercise jugak.."

Geram tu mmg geram la. Geram bkn sebab dia kutuk diet aku tu. Tapi sebab aku ni ada satu prinsip. Aku jenis yg kalau buat apape pon kalau benda tu takde fakta2 yg boleh menyokong aku takkan caya n takkan buat. Aku akan kaji sampai aku yakin baru aku teruskan. So bila dia cakap macam tu sama la mcm dia kutuk prinsip aku. Ha nampak tak emo. Psl prinsip je pon.haha. Tapi aku tak give up pon bila dia cakap mcm tu. Aku just pikir "tgk la nanti aku kurus baru ko terdiam". Ha gitu.

Memang dulu2 before tau pasal diet kalori ni aku pikir  nak buat apa diet sbb konpem aku tak boleh nak exercise.  Contoh mcm jogging tu mmg tak boleh buat atas sebab2 tertentu. Yg aku boleh buat cuma exercise yg simple2 la mcm sit up, push up, dumbell exercise etc . Semua tu boleh buat kat rumah n bila2 pon blh buat. Banyak sebenarnya exercise yg boleh buat kat rumah mcm zumba yg Nana buat tu tapi time tu aku tak tau so aku buat yg mana senang je. Aku pon pigi la beli dumbell. Kat giant je uols..Aku beli dua, 2.5kg sebiji. Harga pon tak mahal tak silap rm40.

Awal2 diet tu aku mmg buat la beberapa exercise yg simple tu. Setiap malam buat. Dumbbell exercise bagus sebab kita boleh build muscle. Muscle ni pulak boleh membantu meningkatkan tahap metabolisme. Lagi tinggi metabolisme makin tinggi la kadar pembakaran kalori..time ni aku makan 3 kali sehari breakfast lunch n dinner.

Bila aku start diet balik sebab Nana, aku tukar konsep diet sikit. Diet kalori jugak (sama mcm sebelumnya) cuma tak makan malam. Exercise tak buat dah..sebab kalau exercise aku akan lapar. Disebabkan aku dah decide sehari nak makan dua kali je breakfast n lunch so aku tak boleh la nak buat aktiviti lain yg akan menambahkan kadar kelaparan. Aku cuma nak fokus kat jaga pemakanan je.


Dan hasilnya aku dapat turunkan berat 12kg..tanpa exercise. Diet kalori ni yang paling penting adalah jaga kalori. Kalau korang diet, pulun exercise tapi makan pun pulun jugak hasilnya memang tak kemana. 
Diet yang paling bagus of course exercise + jaga kalori. Sebab dengan exercise dapat meningkatkan kadar pembakaran kalori selain badan jadi fit n kurangkan risiko penyakit (bg yang ade penyakit mcm kencing manis). Tapi bg sesapa yang rasa tak dapat nak exercise tu tak mustahil tau korang boleh kurus jugak. Caranya dengan jaga makan n kalori je ok..so takde alasan dah untuk tidak berdiet.. Pedulikan je orang nak kata/kutuk apa pon. Nanti kalau dah terbukti berjaya terdiam la dorang..keep calm never give up :)

Sunday, 23 July 2017

DIET KALORI ~ CARA KIRA KALORI & MENU DIET

Assalamualaikum..

Dua hari lepas aku ade post pasal sape yg motivate aku untuk kurus. Ada kat entry ni KERANA SITI NORDIANA AKU BERAZAM UNTUK KURUS. Kat ig aku dah janji nak share menu aku berdiet. So harini gigihkan jugak nak tulis ni ha walaopon tengah ngantuk sesangat. Sejak dua menjak ni asek ngantuk je. Asal baring je terus nguap. Demi uols yg kat ig tu aku akan tulis sampai habis. Sweet tak iols.hehe

Ok sebelum aku merapu meraban aku nak share dulu cemana cara nak kira DCR daily calorie requirement. DCR adalah paling penting sebab daripada dcr ni la kita boleh tau berapa kalori yg kita perlukan setiap hari untuk maintain weight or nak reduce weight.. nak kira DCR senang je kita guna pakcik google. Sila google daily calorie requirement calculator. Sini aku bagi satu link DCR calculator.


Ni contohnya. Masukkan la age height and weight.. so otomatik dia akan bgtau kat atas tu brapa kalori yg diperlukan untuk lose weight sebanyak 0.5kg seminggu..Kenapa 0.5kg? Ha mai sini nak kabo. Sebab 3500k = 0.5kg. Dalam seminggu ada 7 hari. Setiap hari kita kurangkan 500k jadinya 7 hari x 500k = 3500k.

So dah tau calorie requirement jom kira kalori makanan pulak..menu yang aku nak share ni sbnrnya biasa2 je. Takde la clean eat yg tanpa minyak gula yg kena masak sendiri stim bakar kukus bagai. Tak. Ni menu biasa untuk korang yang takde masa nak masak2 semua tu. Untuk org bujang yg tak terer masak ( ke malas) mcm aku ni lagi la sesuai.haha

Actually banyak jenis menu aku dah try. Sebab yela aku diet pon berperingkat. Ok2 aku nak share la ni banyak cakap pulak tetibe.haha.

MENU 1
Breakfast
Vico O = 130k
*air setengah cawan
*Vico 1 sb
*gula stgh sk
Roti gardenia 2 keping = 156k

LUNCH
Nasi segenggam /separuh = 150k
Ayam goreng = 270k
Peria tumis 1 senduk = 90k

DINNER
Buah epal = 80k
Or tak makan.

Total = 876k

Kalau tgk kat menu total kalori cuma 871k je. Means dalam sehari kita dah kurangkan 711k ( 1587k - 876k ). Kalau kita kekalkan makan kalori yang sama dalam seminggu means 711k x 7 hari = 4977k so dah melebihi 3500k yg diperlukan untuk lost weight sebanyak 0.5kg. Lebih kurang ada la dlm 0.7kg korang dpt turunkan dlm seminggu tu..paham ke idok. Aku ni kadang tulis pon mcm ular jugak. Berbelit.haha

MENU 2
Breakfast
Vico O = 130
Roti 2 keping = 151k
Butter 2sk = 66k

Lunch
Nasi segenggam/separuh = 150k
Ikan tilapia masak lada = 145k
Kangkung tumis satu senduk = 120k

Dinner
Ikan pari asam pedas 1 potong = 120k

Total = 882k

Ni contoh menu yg paling sihat yang aku pernah try.  Aku ni makan je semua benda. Cuma kalau yg bergoreng mcm nasi goreng ke mi goreng ke aku kurangkan la. Kalau teringin or terpaksa je aku makan. Boleh eh terpaksa. Haha.

Ok sampai sini je dulu. Nanti next entry aku akan post tips2 diet kalori k.

Tuesday, 18 July 2017

KERANA SITI NORDIANA AKU BERAZAM UNTUK KURUS

Assalamualaikum uols..

Gempak tak tajuk.haha. Saje je kan aku ni. Tp betul la aku tak tipu. Baca sampai habis kalau nak tau apa kaitan Nana dgn diet aku..

Sebenarnya proses diet aku ni ambik masa yang lama. Dalam 4 tahun gitu. Sebab diet aku on off. Ok jom aku start.

Introduction

Time kecik2 dulu aku tak gemok pon. Aku start mengembang time kat u..time tu berat capai 70kg. Alkisahnya aku ni dpt scholarship (eh.bukan nak riak) so bab duit makan tu mcm takde prob. Jadinya aku makan banyak la. Kalau dalam pukul 11 pagi tu ada masa gap before masuk lecture aku mesti singgah gerai ke kedai beli fish cake, fishball, nugget dan yg sewaktu dengannya. Mmg banyak tak terkira weyh aku makan. Time kat u aku tak makan sayur langsung uols..aku makan ayam je banyak. Aku hantu ayam. Haha. Sangat2 gilerkan ayam.. aku pernah la rse nak kurus tapi takde terpikir pon nk diet. Rasa je..Time tu target asalkan berat tak lebih 70kg pon dah ok.haha hadoi. Biasa la tu zaman kanak2 ribena kan. Pikir cuma nak grad je.

2011-2012


Sampai la aku grad pastu mengangggur lama gak setahun. Berpuluh2 iv dah pergi takde rezeki lagi..Aku makin stress so aku makan dan makan lagi.  Berat aku time ni memang sure 70kg+ tapi aku tak timbang so tak tau la berat sebenar berapa. Entah2 cecah 80kg.wuu


Mid 2012

Aku dah dapat kerja. Kerja aku ni banyak gerak sebenarnya. Yela lab kat tingkat atas. Production area kena turun tangga pulak. Sehari ada la dalam belas2 kali turun naik tangga. Pastu pusing2 dlm kilang lagi. Patutnya aku boleh kurus time ni. Tapi takpon. Aku banyak gerak tapi makan pon banyak. Aku boleh makan kfc dinner plate sampai habis. Pastu seminggu ada la dalam dua tiga kali gak. Dulu kat shah alam ada kedai nasi ayam best. Tat nasi ayam. Dah la aku hantu ayam. Aku boleh makan nasi ayam tu siap ambik yg special. Ayam double pastu nasi dua bukit. Bila aku ingat balik pon ya ampun dahsyatnya nafsu makan time tu.haha..

Mid 2013 (permulaan diet)

Time ni ada sorang officemate dia ajak aku diet. Dia nak diet guna herbalife. Aku pon pikir macam best gak ni diet ada geng. Aku pon ikut la diet tapi aku tak guna herbalife. Tak mampu weyh. Time tu gaji kecik. Kecik2 pon mampu makan kfc bnyk kali. Haha. Dah namanya hantu ayam..Aku diet ikut suka hati. Takde arah tuju. Bila dah seminggu mcm tu aku pon dok pikir2 la betul ke cara aku diet ni. Mcm tak yakin je boleh turun. Pastu aku godek2 la internet. Tak sure mcm mana boleh terjumpa website kevin zahri.. korang kenal kan kevin. Dia la yg memperkenalkan diet kalori kat malaysia ni.. pestime aku dengar pasal diet kalori ni memang menarik la. Diet ni boleh makan nasi. Tapi segenggam je..Dan boleh makan semua benda cumw kena kira kalori. Aku memang sejenis yg kena makan nasi. So sesuai la kan..time ni aku buat la diet kalori tu betul2. Before diet berat aku 73kg. Lepas diet dlm 2 bulan aku dapat turun sampai 68kg...time diet ni memang hari2 aku akan tulis apa benda aku makan n kira kalori sekali. Hari2 uols..Aku siap dah boleh hapal berapa kalori kalau makanan tu aku dah biasa makan.

P/s : thanks my friend sbb ajak aku diet..

Mid 2013

Aug 2013

Aku tukar tempat kerja. Kerja yang aku tak minat pulak tu. So otomatik diet aku pon mcm tak berapa nak menjadi..ada la turun tapi sikit dalam 1 or 2kg je. Padahal aku makan oat hari2.huu. Aku rasa sebab aku stress sgt so tak dapat fokus diet.. aku stop diet sbb takde motivation dah..


April 2014

Aku tukar kerja tapi company yg sama. Just tukar department. Ok kali ni memang kerja yang aku minat. Kerja dalam lab..dah hepi pon still tak sambung diet gak. Adeh.

November 2015 - Jan 2016

Aku tertengok video Nana nyanyi memori berkasih ngn Lan kat gegar vaganza 2.Sape tah share kat facebook. Kan time tu GV2 tengah run.Pestime nampak tu terus terkagum jap sebab nana dah berhijab pastu cantik nampak dia kurus je. Dah la suara merdu sangat2.. Sopan pulak pandai jaga diri. Anak dia pon comel. Seorang yang tabah nana ni. Pakai shawl pon cantik. Haha nampak tak. Sampai shawl pon aku telek. Terus la aku admire nana time tu jugak. Terus jadi diehard fan.haha.

Start dari memori berkasih tu aku terus start balik diet aku yg tertangguh tu. Aku diet kalori jugak bezanya time ni aku tak makan malam. So sehari aku makan dua kali je. Breakfast n lunch. Aku ni memang senang termotivate kalau tengok orang kurus. Sbb aku rasa nak jadi cantik macam orang tu jugak.Lagi2 kalau orang tu aku respect n kagum. So pejam celik pejam celik sampai hujung jan 2016 aku dapat turun dalam 5 kg dapat la berat 62kg. Ideal dah. Yehuu.

Raya 2016

Feb 2016 - sekarang




Aku ni jenis yg rangka besar so kadang2 dalam pic akan nampak berisi wpon berat badan ideal. So aku tak puas hati aku pon diet lagi. Sekarang berat aku dah 55kg..tak sangka sangat boleh dpt berat below 60kg.

Raya 2017

Kalau kira total weight loss semua 18kg. Tak tau nak express feel dia tu mcm mana. Mmg hepi la...sebab dulu memang aku rasa impossible benda ni.. memang rasa akan gemok selamanya..Nampak tak hikmah yang tak disangka2. Allah hadirkan seseorang kat hidup aku supaya aku dpt teruskan urusan yang tertangguh. Mungkin orang nampak benda ni remeh. Tapi bagi aku tuan punya badan yg rasa sendri pengalaman ni mmg syukur je blh cakap. Betul la kan setiap orang yg Allah takdirkan datang dlm hidup kita tu mesti ada sebabnya..syukur alhamdulillah n thanks Nana sbb menjadi seorang yang memberi inspirasi pada org lain dari segala segi..


Actually banyak sgt kesan positif dalam hidup aku sejak dah kurus ni. Konpem la ada perubahan di sana sini. Makin yakin kalau berdepan dgn orang. Sebab dulu rasa rendah diri. Gemok pastu selekeh pulak.huuu. Asal boleh je..tapi sekarang alhamdulillah dah makin ok..


Sekarang aku masih lagi diet sebab target nak berat 50kg..try tak makan yang manis2. Yela kan selain nak kurus kena jugak jaga kesihatan. Cuma sekarang aku just diet light2 je..takde rushing la. Yang penting kena maintain jangan bagi naik...rasanya sampai disini saja ceritaku.penat menaip oi.

P/s : iols suggest sape yg nak diet kalori tu sgt bagus beli ebook kevin zahri. Aku mmg beli dah. Banyak info yg sgt berguna dlm ebook tu uols.. Selamat berdiet..

Saturday, 11 February 2017

SHELL OUT DI KIENSARA KITCHEN BANGI ~ SEDAP

Assalamualaikum..



Fuh lamanya tak jenguk blog. Dah bersawang siap berlabah2.haha

Kali nak buat review bab makan2 pulak. Before ni asyik movie je kan. Aku sebenarnya memang lama dah mengidam nak makan shell out. Tapinya shell out tu seafood.wuuu..Aku memang ade alahan kat seafood. Ketam tu tak ingat bila last makan. Dah bertahun. Aku selalu kalau boleh elak makan aku elak la. Tp kadang2 teringin makan jugak.Hari tu pernah makan nasi ayam ade sos tiram kot kat sos, 3 jam lepas makan terus demam panas.huhu. Kalau tak demam pon gatal n bengkak mulut tekak lidah gusi semua la. Baru ni makan nasi ayam jugak terus sakit tekak gatal2. Pastu batuk. Baru2 ni symptom baru pulak over penat. Macam sakit2 sendi gitu.wuu.Jadinya aku pon macam ok lah tak payah la makan. Pastu lama2 macam geram pulak merata2 org post pasal shell out. Aku pikir2 apa susah makan jela ubat.hahaha. Nampak tak tahap craving tu dah melampau.


Ha Cemana pulak boleh terjebak pergi kiensara kitchen? Member aku dua org tu dok kat bangi sorang lagi sorang kat cyberjaya. So sambil aku reunion lepak2 jalan2 tu sekali la pergi shell out. Cari yang dekat2 je. Harga pon berpatutan. Aku ni takde la nak makan ketam2 sebesar alam mcm king crab tu. Cuma nak merasa je cemana shell out tu. 

Mula2 tengok kat website tu tulis bukak dari tengah hari. Kitorang pon pergi la awal. Ingat nak makan lunch.  Dah sampai tu tanya dia rupanya bukak petang start pukul 6.30 smapi 10.30. Huhu menangis hati ini.. Katanya boleh book dulu. Biasa malam dah ramai. So kitorang pon jalan jalan la pergi ioi dulu. Nak main bowling bowling pulak ade tournament ape ntah. Nak tengok wayang takde citer best. Last2 minum2 la kat foodcourt. Window shopping.Nak habiskan masa punya pasal.

Pic credited to instagram kiensara kitchen

Ha cara nak book tu senang je. Boleh whatsapp no kat atas.Untuk satu kepala hanyalah rm15. Walaupon aku datang bertiga Aku order untuk dua org makan sebab takut tak habis. Bila dah habis makan rasa tak cukup pulak. Sebab makanan dia memang sedap. Paling penting sos/kuah secukup rasa. Sekarang ni dok bayangkan pon terliur.haha. Tapinya untuk yang rm15 ni toksah la berharap nak makan seafood n ketam besor2 gedabak sebab size seafoodnya biasa2 je. Yela kan sesuai dengan harga. Harga mampoo makan.hehe. Yang paling penting makanan dia sedap. Puas hati.hehehehe. Kalau nak add in pon boleh. Boleh pergi tengok kat instagram kiensara kitchen ada list boleh pilih ye.







Ha nampak tak licin tu..Disebabkan masing2 kelaparan kitorg habiskan dalam 10 minit je.haha. dahsyat betul.

*Macam biasa kesan sampingan sakit2 badan n sendi. Makan ubat alhamdulillah hilang sakit..hehe


Tuesday, 13 September 2016

PETUA KURANGKAN SAKIT GIGI/GUSI

Assalamualaikum...


Sape yang pernah rasa sakit gigi mesti tau sakit gigi ni macam mana sakitnya.. sakit yang buat kita sakit kepala, moody, stress n macam2 lagi la. Nak buat apa pun takde mood. 

Aku ni sakit gigi dah lama sangat tak ingat la sejak bila. Tapi dah bertahun. Sakit sebab nak tumbuh gigi geraham bongsu. Kelakar je kan dah tua2 pun gigi tak habis2 tumbuh.heuheuheu. tu tandanya aku muda lagi kot.ngee. Sekarang ni gigi geraham tu dah tumbuh. Kanan dan kiri. Tapi tumbuhnya mcm tak habis. Kira mcm tersepit kat bawah gusi gitew. Mungkin sebab tu la selalu gusi aku bengkak. Or mungkin memang gigi tu tak habis tumbuh lagi. Hentahla konpius aku.

Awal tahun hari tu aku ada jumpa doc buat scaling. Aku mintak dia tengokkan gigi geraham tu. Kalau boleh nak cabut. Sebab aku dah serabut sangat selalu ngat sakit. Ternganga ha doc cakap kos cabut sebatang gigi tu dalam rm800. Omak ko. Terkezut den. Baru ingat nak cabut dua2 gigi.erk. Pastu lepas operation nanti kena ambik cuti dalam 4 hari gitew sebab akan bengkak. Ngeri pulak aku dengar. Ingatkan cabut gitu2 je.heeeee.

So disebabkan banyak ngat halangannya (halangan la sgt) aku pikir banyak kali nak cabut ke tak. Bila pikir2 balik aku macam boleh tahan lagi kot sakit gigi tu sebab dah selalu sangat sakit macam dah biase pulak.ceh td kate serabut. Dgr 800 je terus boleh tahan.kui3. Ala, duitnya tu ade je tp 800 ko...bnyk tu..huuu

Minggu lepas start hari rabu tetibe je gusi aku bengkak. Terjaga pagi2 sebab sakit. Bengkak sampai ke tekak. Perit giler nak telan ayaq liuq. Nak nanges aku. Dah nanges pun..huhu.. selalunya aku sakit gigi yang mild je la. Kali ni mcm lebih sikit. Denyut2 sangat.
Nak bukak mulut nak suap makanan pun tak boleh. Bila nikmat dah ditarik, baru sedar nikmat mengunyah. Insaf sekejap...hee

Sakitnya melarat sampai hari sabtu. Hari sabtu aku plan nak pergi tengok wayang.. nak tengok train to busan. Tapi jadi takde mood. Dah try makan ubat tahan sakit takde effect pulak. So disebabkan aku nak pergi tengok jugak aku try search petua nak kurangkan bengkak. Ramai yang cakap boleh kumur air garam..

So aku pun try la.Kumur air garam dan letak garam banyak2 kat gusi yang bengkak tu. Lepas tu mmg rasa pedih la. Ku gigihkan jua sbb nk tgk wayang punya psl.haha. Dalam 30min/1 jam lepas tu alhamdulillah gusi aku dah kurang bengkak. Happynya rasa. Dengan segera aku pergi la tengok wayang tu. Hihihi. Misi berjaya.. Tapi biasanya lepas makan mesti sakit dtg balik.Kena kerap la kumur air garam tu.Lagi berkesan guna garam je takyah air. Pastikan jugak selalu gosok gigi. Lagi kerap lagi bagus. Ko nak gosok 20 kali pon boleh..heuheuehu. Bukan apa, nak bagi hilang bakteria. Pastu makan n kunyah tu jangan guna bahagian yang bengkak tu. Dan berdoa la banyak2 dapat sembuh dari sakit..Aku ni kadang2 ade termengeluh jugak sebab sakit sgt..tapi kena ingat sakit itu prnghapus dosa kan. So belajar la untuk redha ye..hee.

Harini sakit dah kurang dah. Bengkak pun dah kurang. Alhamdulillah. Yang penting kita usaha, doa, tawakal..Yang menyembuhkan adalah Allah..

Wednesday, 15 June 2016

CERPEN PENDEK - PRINCE CHARMING

Assalamualaikum...


Lama sungguh aku takde post cerpen yang aku tulis. Last hari tu my 1st karya KISAH CINTA RAISYA was published on penulisan2u.com bulan September 2015. Kali ni cerpen yang aku tulis cerpen pendek je sebab cerpen ni sebenarnya untuk satu pertandingan anjuran utusan Malaysia. Maximum words hanya 1000 patah perkataan je. Terpaksa la buat pendek je. Aku buat cerpen ni dalam masa sehari sebab kejar dateline.haha. Edit sikit2 je. Aku ni jenis tak boleh nak semak banyak kali nanti ade je benda nak tambah. Tak pasal2 jadi panjang berjela2 kang.haha.Pertadingan tu masih berjalan lagi tapi setakat ni belum terpilih lagi la. Takpe kalau ada rezeki ada la kan. Saje je mencuba nasib.hihi.OK la jom layan cerpen yang tak seberapa ni.heuheuheu

PRINCE CHARMING by DARIN ERYNA 

   Nia termenung panjang memandang ke luar jendela melihat daun-daun dibasahi hujan rintik-rintik. Air matanya sudah kering. Jiwanya kosong. Hatinya seakan sudah lumpuh. Tidak tahu apa perasaannya ketika ini. Betapa kecewanya dia apabila Naim memutuskan pertunangan mereka tanpa alasan munasabah. “Abang, apa salah Nia..?" Nia bertanya sendiri. Buat kesekian kalinya hatinya merintih pilu.
Serabut fikirannya mengenangkan majlis pernikahan mereka yang tinggal hanya  3 minggu. Kad jemputan juga sudah diedarkan. “ Maafkan Nia, ayah mama..” dia menyapu air matanya. Beratnya dugaanmu ya allah…Remuk hatinya mengenangkan kedua orang tuanya yang terpaksa menanggung dugaan yang berat itu. 
“Nia..Nia..” tersedar dia dari lamunan. “Nia buka pintu ni sayang,” perlahan bunyi ketukan di pintu.Suara Puan Aminah kedengaran di balik pintu itu. Segera dia mengelap air mata. “ Ye ma." Sengaja di ceriakan riak mukanya. Tidak mahu mamanya itu risau. “ Nia ok tak ni. Mama risau. Dari semalam Nia tak makan.” Hanya senyuman nipis yang mampu dibalas. “Ma, Nia mintak maaf." Tanpa semena-mena sebak hatinya melihat wajah tua itu. “ Kenapa Nia mintak maaf, bukan salah Nia pun sayang. Ni semua dugaan, kita terima dengan redha ye. Doa banyak2 supaya Allah tenangkan hati Nia untuk redha ye dengan dugaan Dia.” Lembut sahaja suara Puan Aminah menenangkan anak gadisnya itu. “ Turun makan ye mama dah masak lauk kegemaran Nia”. 

   Malam itu lama Nia memanjatkan doa ke hadrat illahi. “Mungkin ini kifarah atas dosa-dosa aku. Insyallah pasti ada hikmah atas semua ini,” hatinya terasa sedikit tenang. Deringan telefon mematikan lamunannya. “Assalamualaikum Nia,” kedengaran suara Iskandar. Sedikit gembira hatinya mendengar suara kawan baiknya itu yang sentiasa ada disisi waktu susah dan senang. Lama mereka berbual. Sesekali Nia akan tertawa dengan lawak jenaka Iskandar. “Nia.." tone suara Iskandar berubah menjadi serius. Lambat-lambat Iskandar menyambung, "I sanggup nikah dengan you kalau you sudi terima I.” Terdiam Nia dengan pengakuan Iskandar yang tiba-tiba itu. “ Sebenarnya I dah lama cintakan you sayangkan you. Sejak kali pertama kita jumpa I tau you adalah jodoh I. Tapi I yang bodoh I lambat dan biarkan Naim rampas you dari I.” Lembut suara itu menuturkan kata-kata. Ada sedikit sebak dari nada suara iskandar.“I….” susah Nia mahu menjawab confession dari Iskandar yang tidak disangka itu. “ I terima apa sahaja keputusan you.” sambung Iskandar seakan memahami gelodak di hatinya.

   Malam itu Nia tidak dapat melelapkan mata. Terngiang-ngiang kata-kata Iskandar. Hatinya serba salah antara maruah keluarga dan perasaannya.. “ Boleh ke aku terima Is. Selama ni aku anggap dia sebagai kawan tak lebih dari tu. Atau mungkin aku yang buta tak nampak orang yang betul-betul sayangkan aku selama ni," hatinya berbolak-balik. Naim. Lelaki yang sudah dikenalinya selama hampir setahun. Perkenalan singkat yang membawa kepada hubungan yang serius. Ketika itu dia merasakan dia sudah berjumpa dengan prince charming yang diidamkan selama ni. Romantik, ada rupa dan berharta. Tetapi entah mengapa Naim terlalu memaksa. Ada sahaja yang tidak berkenan di matanya. Semuanya mahu diubah mengikut cita rasanya. Jarang sekali mementingkan perasaan Nia. Sampaikan cara pemakaian, bidang kerja Nia pun dia mahu masuk campur.Bila difikirkan balik dia tidak lah melalui fasa percintaan yang bahagia. Mungkin selama ini dia tidak mendengar kata hatinya. Terlalu obses dengan ciri-ciri prince charming ciptaanya sendiri. Sehinggakan dia boleh lupa erti kebahagiaan sebenar. "Terima seseorang itu seadanya, " Nia berkata sendiri.

   Akhirnya Nia tekad dengan keputusannya. Setelah seminggu melakukan solat istikharah dia redha jika ini takdir untuk dirinya. Sudah juga dikhabarkan keputusannya itu terlebih dahulu kepada Iskandar.  Kelihatan Encik Yaakob dan Puan Aminah sedang leka menonton televisyen. Dibulatkan hatinya dengan keputusan ini demi maruah keluarga. “Ayah, mama, Nia ada benda nak bagitahu ni,” lantas Puan Aminah memperlahankan volume televisyen. “Ye sayang, apa dia?” Diceritakan satu persatu tentang Iskandar dan juga keputusannya untuk bernikah dengan Iskandar. Melihat riak gembira di wajah Encik Yaakob dan Puan Aminah semakin yakin Nia yang dia sudah membuat keputusan yang betul. 

   Esok adalah hari yang akan mengubah hidupnya, saat dia akan bergelar isteri kepada Iskandar. Tersenyum sendiri Nia melihat baju nikahnya yang tergantung di dinding. Terbayang wajah Iskandar, lelaki yang telah membuat hatinya kuat disaat-saat dia sedang terluka. Sepanjang tempoh dua minggu ini, terasa seperti hatinya kembali berbunga-bunga. Baru dia sedar Iskandar adalah seorang yang sangat penyayang..Setiap kata-kata yang keluar dari mulutnya sangat menyenangkan hati. Mungkin sudah berputik cintanya kepada Iskandar dia pun tidak tahu, yang pastinya dia yakin lelaki itu adalah sebaik-baik jodoh yang telah ditentukan untuknya.  Tersenyum Nia melihat nama yang tertera di screen phonenya. Segera dia menjawab panggilan telefon itu.

   “Assalamualaikum sayang..” Iskandar memulakan bicara.  Terdiam Nia dengan panggilan ‘sayang’ itu. Pertama kali Iskandar memanggilnya begitu. Terasa gementar dihati. “ Waalaikumussalam..” 
“Hmm..Sayang, can I tell you something?” Begitu romantis kedengaran bisikan suara Iskandar malam ni.
“Apa dia..?” Bergetar suara Nia menjawab.
“You tau..since hari you bagitahu yang you terima I, I am the happiest man in the world. Macam mimpi jadi kenyataan. Dan esok adalah hari yang I dah tunggu sejak sekian lama. Maybe I bukanlah prince charming yang you tunggu-tunggu selama ni but I promise I will love you as the way you are. You are the only one for me…” Terasa sebak hati Nia mendengar pengakuan ikhlas dari Iskandar. ‘aku bersyukur ya allah dengan takdirmu ini’ hatinya berbisik..

   “Aku terima nikah Nia Azalea binti Yaakob dengan mas kahwin tiga ratus ringgit tunai…” Menitis ais mata Nia  mendengar ucapan akad itu.Telah sahlah dia menjadi isteri kepada Muhd Iskandar. Sungguh dia terhutang budi dengan lelaki ini yang telah menyelamatkan maruah keluarganya dan ikhlas mencintainya.. ‘Suamiku aku berjanji akan mencintai dan menyayangimu dengan sepenuh hati kerana kaulah jodoh yang terbaik untukku..’ Akan dicampak jauh-jauh kenangan lama, hanya bahagia yang diharapkan bersama lelaki yang akan menjadi pelindung dan pendamping dirinya hingga ke akhir hayat…

Saturday, 21 May 2016

Nak claim guna resit Touch n Go?

Assamualaikum..

Cerita pasal touch n go ni aku memang ade dah kad touch n go tu pun yang watson punya. Jarang guna kad tu sebab aku ni memang jarang pergi mana2 yang kena lalu highway. Aku guna je laluan tunai kalau kad tu tak topup lagi. Paling kerap lalu highway pun kalau balik kerja jem yang amat terpaksa lalu skve.

Touch n Go ni sebenarnya memang lebih memudahkan sesape yang selalu guna laluan yang bertol. Yela kan dapat jimat masa tak payah dah beratur panjang-panjang kat laluan tunai. Tapi yang memeningkan bila nak claim kat company sebab touch n go ni takde resit. Mungkin ramai yang dah tau kot,(aku je yang lamabat.heuheu) kita boleh je dapatkan resit/list berapa banyak nilai/duit dalam kad touch n go tu yang kita dah guna.

Aku pulak kena pergi seminar kat KL sabtu ahad lepas. Mula2 ingat nak guna tunai je sebab ingatkan touch n go takde resit. Lepas tu teringat pulak yang kat lembah Klang dah fully guna elektronik tol. Usha kat blog2 katanya boleh je daptkan resit guna touch n go. So aku pun go on jela guna touch n go pergi seminar tu.

Ha lupa nak bagitau, before nak guna kena la topup dulu ye. Boleh topup kat petronas ye. Kalau tak silap amount yang boleh RM20,30 dengan 50 je.

Cara nak dapatkan resit senang je mula2 kena la register kad korang kat website ni touch n go. Lepas dah register boleh la log in pastu pergi kat  History --> view transaction


Masukkan la date yang korang nak tengok tu. Click 'Find'
Next click kat 'All transaction'. Ha boleh dah nampak details2 tol mana yang dilalui berapa RM bayar, balance, etc....



Kat bawah belah kiri tu ade nampak kan icon PDF color merah. Click kat icon tu Dan akan keluar la semua details tu dalam bentuk PDF. Boleh la save pastu print. Boleh dah claim! Senang je kan.

* Tujuan utama registerkan kad touch n go ni untuk security sebenarnya. Untuk elakkan kad kita disalahgunakan oleh orang lain kalau hilang.

Saturday, 30 April 2016

CUTI-CUTI MALAYSIA ~JOHOR

Assalamualaikum...

Tanjung Piai

Rasanya dah lama betul aku tak pergi bercuti. Last hari tu pergi cherating tapi tu tahun lepas. Hm takdela lama sangat.haha.poyo je aku. Actually aku pergi Johor ni pun sebab nak pergi kenduri kawin my buddy kat Upm dulu. Kecik je budaknya. Tak sangka dah kawin.hihi.

So alang-alang dah memijakkan kàkiku ke johor apa salahnya kita melancong sekali kan.ho3. Dengan semangatnya aku dengan lagi dua orang memberku yang masih solo menyolo ni gerak hari jumaat. Ambik cuti la apa lagi. Semangat punya pasal.haha.

Kitorang stay kat Stay Inn hotel. Hotel ni kat simpang renggam. Rumah member yang kawin tu kat benut. Tapi sebab kat benut cari punya cari takde pulak hotel terpaksa la cari tempat lain yang terdekat. Lebih kurang 20 minit jugak dari simpang renggam ke benut. Ok la tu dari takde.

Excited! ngee

Bagi aku OK sangat la hotel ni. Sangat puas hati. Aku book yang bilik ada tiga katil, 1 single,1 Queen. Senang je pun nak book, call dia bagi nama pastu bayar semua sekali dengan deposit time check in. Bilik yang aku stay ni semalam RM108. Ok la affordable.

Kitorang sampai je dah memang dekat pukul 2. Check in pun memang pukul 2. Memang ngam sangat la.ho3. Sebenarnya boleh je kalau check in awal sikit just bagitau je orang hotel tu.

Time nak pilih hotel tu, aku yang paling penting bilik mesti kena ada aircond sebab sekarang kan musim panas memang tak tahan kalau tengah hari bahang sangat. So bilik ni memang ada aircond and kipas sekali. Memang best.ho3. Bilik pun bersih, toilet OK katil selesa. So overall OK la. Recommended.

Stay Inn hotel


Abaikan katil yang sepah itew....

1st day petang tu kitorang pergi jalan-jalan dulu ke Johor bahru. Agak jauh jugak la dalam sejam gitu. Sebab fida orang johor so memang senang sangat ada pemandu pelancong ni.haha.

Mula2 pergi ke R&f tanjung puteri. Kat tempat ni boleh nampak sempadan johor and singapura. Boleh la nampak kereta berpusu-pusu nak keluar masuk singapura. Kat sini ada taman and laut. Tapi taman tu tutup sebab tengah renovate.huhu. Tak dapat la turun ke taman. Ambik gambar kat atas jela..

R&f tanjung puteri

Pastu kitorang singgah sekejap kat Danga Bay Country Garden. Tempat ni adalah di tengah-tengah bandar JB yang sedang dibuat bangunan sekelilingnya. Korang bayangkan tepi2 bangunan tinggi pastu tengah-tengah ada laut.ho3.unik kan. Ok kat sini kitorang ambik gambar je sebab taman dia cantik.hehe.

Danga Bay Country Garden

Nak buat love tak jadi.haha. Yaya buat gaya Jae Suk nampak.

Next kitorang singgah jap kat pantai Lido. Sekejap je. Just nak tengok-tengok. Dulu tau ada pantai Lido pun sebab ada termasuk dalam lagu zaman dulu2. Liriknya Tambak Johor Tanjung puteri selat tebrau airnya biru, di pantau Lido tepian mandi...........ha gitu la aku ingat sikit-sikit.haha. Ok dah penat balik la kami ke hotel..

Pantai Lido

Next day pagi-pagi dah gerak pergi rumah pengantin. Nak tengok member tu nikah. Cantik pengantin...hehe. Selamat pengantin baru Shida and suami..hehe. Stay kat situ sampai pukul 1 gitu, terus gerak pergi Tanjung Piai. Ha tanjung piai ni la tempat yang aku sangat tak sabar nak pergi. Tempatnya terletak di pontian. Sebabnya kat sini ada laluan jambatan untuk sampai ke tengah laut. Hm takdela tengah sangat. Di sepanjang jambatan tu akan melalui paya bakau. So unik kan. Tu yang tak sabar sangat tu.haha. Lagipun tanjung piai ni adalah  the sounthern most tip of the mainland asia. Senang cakap tempat yang paling selatan sekali kat asia,

Disebabkan kitorang baru balik kenduri mesti la pakai baju kurung kan, nak tak nak kitorang kena la bawak baju untuk tukar. Tak boleh blah malu la jugak dengan hangar2 pun bawak. haha. Eh lupa nak cakap tiket masuk satu kepala RM5.Kat dalam tu siap ada surau, toilet, kedai jual air,aiskrim, cenderahati semua ada.


Laluan jambatan yang ada paya bakau tu ada 3 cabang utama. Kitorang lalu 2 je sebab yang 2 ni menghala ke laut..Memang mencabar jugak la laluan jambatan tu jauh jugak. Memang membakar kalori betul.agaga. Walaupun mengah la jugak tapi rasa excited sebenarnya sebab hujungnya akan jumpa laut.


Best sangat kat sini sebab angin laut kuat..Rasa sejuk, tenang je.. Lama jugak kitorang lepak kat sini..
Sebenarnya kat sebelah tempat kitorang lepak ni ada globe besar. Ingat nak pergi situ tapi tutup la pulak sebab laluannya tak berapa elok. So tak dapat la nak bergambar dengan globe itu...huhu





Dah pukul 4 lebih kitorang pun gerak nak balik benut. Singgah jap kat mana tah tak ingat makan jap.haha. Jumpa pulak gerai burger kukus. Curious sangat nak tau rasanya apa. Beli la 2 ketul nak buat makan malam.haha, makan je kejenya. Burger kukus ni rupanya roti burger tu dikukus sekejap. Sedap jugak dah la murah RM2.50 je seketul .ho3


Dah makan-makan kenyang boleh la nak tidur, Sebenarnya malam yang 1st day tu aku tak boleh tidur. Sebabnya aku ni la suka sangat baca citer seram dalam hotel time nak tidur tu la terbayang-bayang. Sengal je. Dah la ambik katil yang single tu. So hari kedua tu aku tidur dengan yaya, fida pulak tidur sorang. Nasib baik member2ku ini tak kisah tidur bukak lampu..haha. thanks ye korang.hee..

*thanks yaya sudi drive bawak kitorang jenjalan. Thanks fida rajin no tolong ambik gambar aku. Cantik-cantik semua.hehe