Showing posts with label jahit. Show all posts
Showing posts with label jahit. Show all posts

Tuesday, 23 February 2016

JALAN - JALAN CARI KAIN SHAWL DI JAKEL

Assalamualaikum..


Before ni kan aku ada post pasal beli kain shawl kat kamdar. So kali ni nak try beli kan jakel pulak. Kat jakel ni lagi besar and banyak pilihan. So baru-baru ni aku pergi la Jakel. Kebetulan ada sales awal tahun. Lagi la semangat. Padahal jakel tu setiap masa je ada sales.haha. Jakel yang aku pergi ni kat shah alam, dekat dengan uitm.. Shah alam ni memang tempat yang aku familiar la jugak sebab dulu kerja kat sini. So senang la sikit takde sesat-sesat sangat. Aku pergi solo je. Nak ajak akak aku dia pergi banting pulak. Lagipun sejak akhir-akhir ni aku memang dah biasa pergi mana-mana sorang-sorang (better daripada berteman dengan kawan yang bukan kawan rapat), dah makin selesa dan rasa best pulak. Al-maklum la orang introvert memang macam ni.heuheuheu.

Untuk pengetahuan kat jakel ni kalau time ramai memang susah cari parking. So better pergi la before tengah hari, jangan petang sangat. Aku sampai sana dah tengah hari. Ada la parking takde jauh sangat kena jalan. Masuk masuk je mak aih ramai giler manusia. Blur jugak la nak cari mana area kain shawl. Menonong je aku masuk. Rupanya kain shawl kat tingkat atas. Kira kalau naik eskalator tu jalan kedepan sikit pastu masuk kiri. 


Memang rambang mata. Tah berapa kali aku senyum sorang-sorang sebab excited sangat banyak sangat kain cantik cantik. hahaha. Memang tak dinafikan la kat jakel ni lagi banyak choice dari Kamdar. Macam macam color ada. Seronoknya hati den.ho3. Tengah aku dok pilih kain tu memang ada sorang la staff situ dok ikut aku je manjang. Walaupun aku tak gemar sangat dok ikut je (nak wat camane, dah kerja dia), tapi alang-alang tu aku mintak tolong sekali carikan color yang aku nak.haha. Jimat masa.

Berjam jugak la aku dok pusing-pusing. Ada la 7 color aku rembat, macam macam jenis kain aku ambik, chiffon and crepe pun ada. 

Baliknya tu dah petang perut dah lapar, belom lunch. Nasib baik la dekat-dekat situ ada secret recipe and subway. So sebab nak makan yang sihat (sihat la sangat.haha) pergi la makan subway. Seronok je lepak makan situ sebab kedai lengang. Sebab hati gembira dapat kain, makan pun berselera.hahaha.

nyum nyum

Next entry aku citer pasal jahit kain shawl pulak ye.Stay tune...

Monday, 25 January 2016

JALAN - JALAN CARI KAIN SHAWL DI KAMDAR

Assalamualaikum...


Sejak aku dah bertukar dari pashmina ke plain shawl ,sebenarnya aku teringin nak jahit shawl sendiri. Lama dah dok pikir.Sebabnya yang first, shawl yang dijual banyak yang tak menepati citarasaku.cewah.mengade je.haha.Kadang color dah cantik tapi jarang takpun pendek. Second, kalau tengok yng jual online pulak kebanyakkannya harga more than rm25. Pada aku macam mahal la jugak. Bila member cakap beli kain sendiri pastu jahit lagi jimat, aku pun terberangan la jap nak belajar jahit..Aku memang zero bab menjahit. Jahit tangan tu boleh la sikit-sikit, tapi mesin jahit memang tak pernah sentuh.eh sentuh pernah tapi tak pernah guna..

Tapi time tu aku berangan je sebab mesin jahit pun takde.Sampai la tahun ni akhirnya impian aku tercapai gak. Aku dah beli mesin jahit!!! haha excited tak cara aku tulis ni. Memang excited sangat. Next time aku akan story pasal mesin jahit ni, sekarang nak citer pasal pergi kamdar. Kamdar aku pergi ni kat Klang Parade.Secara automatiknya kat klang la kan.heuheuheu. Aku ni memang sangat la jarang pergi klang untuk bershopping kecuali kat bukit tinggi. Klang parade ni kat bandar klang. Sape pernah pergi memang tau la macam mana sesaknya. Disebabkan semangat yang berkobar-kobar nak jahit shawl, lepas balik kerja sabtu tu aku terus la pecut ke klang. Pergi klang pun guna waze aku ni.nama je orang selangor

Memang dah agak mesti jem punya kat klang. Besar rupanya klang parade ni, jakun sekejap.haha. Sampai je terus menuju ke kamdar. Siap tengok directory dulu.haha. First time ni pergi kamdar. Masuk2 je tanya la orang kerja tu kat mana kain untuk buat shawl. Aku ada baca kat blog katanya tak best sangat kat kamdar ni korang kena tengok sendiri la kain-kain yang banyak tu kira staff takde nak temankan ko sangat la.haha. Bezanya kat jakel staff akan layan ko. Tapi aku ni memang jenis yang tak suka orang dok follow ko padahal nak pikir beli kain ape pun dah berjam, boleh mengganggu konsentrasi aku . Memang seronok aku dok pusing-pusing tempat yang sama ada la dalam 10 kali dok mikir nak beli kain yang mana, takde orang kacau kan. Member cakap kalau kain shawl beli yang bidang/inci 60. So boleh potong half dapat la dua shawl color yang sama. Satu ko boleh pakai, satu lagi jual la kat sesape. Pilih punya pilih aku pun beli la 5. Banyak kan? Kalau tak kawal diri sendiri rasanya 10 pun aku boleh beli.heuheuheu.Kat bawah ni antara kain yang aku beli.


Kalau tengok jenis kain tu namanya sume panjang-panjang. Yang aku pernah dengar crepe dengan chiffon je.heuheuheu.


 Yang ni aku ambik yang yellow greenish. Kain lebih kurang macam glitter.

Lagi dua kain tak ambik gambar pulak. Sebab aku dah pening banyak kali pusing sana sini.haha.Sebenarnya kat kamdar ni ade banyak jugak la choice kain tapi banyak yang aku tak minat, dark color. Aku nak cari yang light, baru la nampak muda remaja kalau pakai nanti.heuheuheu.

Lepas penat pilih kain (pilih kain pun penat.) pergi la melantak secret recipe. Belum lunch kan mesti la lapar.Lepas makan terus la balik sebab excited nak jahit.hehe

Yang aku stress bila balik rumah tengok-tengok color dia lain pulak tak macam kat kamdar tadi. Sebab lightning la ni. wuuuu. sob2

Paling mahal yang grey tu rm17 semeter sebab kain tak jarang and tebal.