Saturday 21 May 2016

Nak claim guna resit Touch n Go?

Assamualaikum..

Cerita pasal touch n go ni aku memang ade dah kad touch n go tu pun yang watson punya. Jarang guna kad tu sebab aku ni memang jarang pergi mana2 yang kena lalu highway. Aku guna je laluan tunai kalau kad tu tak topup lagi. Paling kerap lalu highway pun kalau balik kerja jem yang amat terpaksa lalu skve.

Touch n Go ni sebenarnya memang lebih memudahkan sesape yang selalu guna laluan yang bertol. Yela kan dapat jimat masa tak payah dah beratur panjang-panjang kat laluan tunai. Tapi yang memeningkan bila nak claim kat company sebab touch n go ni takde resit. Mungkin ramai yang dah tau kot,(aku je yang lamabat.heuheu) kita boleh je dapatkan resit/list berapa banyak nilai/duit dalam kad touch n go tu yang kita dah guna.

Aku pulak kena pergi seminar kat KL sabtu ahad lepas. Mula2 ingat nak guna tunai je sebab ingatkan touch n go takde resit. Lepas tu teringat pulak yang kat lembah Klang dah fully guna elektronik tol. Usha kat blog2 katanya boleh je daptkan resit guna touch n go. So aku pun go on jela guna touch n go pergi seminar tu.

Ha lupa nak bagitau, before nak guna kena la topup dulu ye. Boleh topup kat petronas ye. Kalau tak silap amount yang boleh RM20,30 dengan 50 je.

Cara nak dapatkan resit senang je mula2 kena la register kad korang kat website ni touch n go. Lepas dah register boleh la log in pastu pergi kat  History --> view transaction


Masukkan la date yang korang nak tengok tu. Click 'Find'
Next click kat 'All transaction'. Ha boleh dah nampak details2 tol mana yang dilalui berapa RM bayar, balance, etc....



Kat bawah belah kiri tu ade nampak kan icon PDF color merah. Click kat icon tu Dan akan keluar la semua details tu dalam bentuk PDF. Boleh la save pastu print. Boleh dah claim! Senang je kan.

* Tujuan utama registerkan kad touch n go ni untuk security sebenarnya. Untuk elakkan kad kita disalahgunakan oleh orang lain kalau hilang.

Share this

18 Responses to "Nak claim guna resit Touch n Go?"

  1. thankz a lot ..sgt membantu bg yg first time nk buat.
    trima kasih. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. tqvm... ilmu yg sgt berguna.. saya da cuba..

      Delete
  2. terima kasih atas bantuan. Semoga Allah memeberkati atas segala usaha membantu ni :D

    ReplyDelete
  3. Hai.... masa nak regster tu. Minta no kad tu... kalau guna ic macam mana ya...

    ReplyDelete
  4. TQ ... lama dah tau, tapi tak pernah buat
    hari ni baru tau cara nak buat... tqvm.

    ReplyDelete
  5. boleh tgk transaksi tarikh yg sebelum kita register online tak? atau just selepas kita daftar

    ReplyDelete
  6. tq dear..info u banyak tolong saya

    ReplyDelete
  7. terima kasih atas ilmu..berguna pada saya..

    ReplyDelete
  8. Masalahnya data peribadi kita dia nak kongsi dgm semua vendor dia..payah la..ni dah langgar privacy act

    ReplyDelete