Thursday 16 June 2016

REVIEW ~ Drama Astro DIA SEMANIS HONEY - Siti Nordiana & Alif Satar

Assalamualaikum..


Lama betul dah aku nak buat review ni sebenarnya. Sebab aku still tak boleh move on dari drama DIA SEMANIS HONEY NI. DSH adalah drama adaptasi dari novel judul yang sama. Penulis adalah Dila Dyna. Drama ni arahan Hadith Omar. Aku ni sebenarnya hari-hari asyik la dok pikir bila aku nak move on.hahaha. Lagi pulak ada sambungan pulak DSH raya and DSHoneymoon memang tak move on la jawabnya.haha. Mungkin ramai yang dah tau kot drama DSH memang menjadi viral dan trending every episode ketika ditayangkan dari 2 may - 26 may. Sampai Sekarang pun ada hari yang still trending lagi sedangkan dah habis pun dramanya. Memang meletop kebabom la drama ni. Penangan hero Malaya yang baru Alif Satar (penyanyi jugak) dan penyanyi pujaan ramai Siti Nordiana.

Actually aku ni jenis tak pernah pun follow mana2 drama melayu. Aku tengok DSH ni sebab nak tengok Nana berlakon. Aku sebenarnya admire Nana sejak aku tengok dia kat GV 2 time tu dia nyanyi lagu Memori berkasih dengan LAN kristal. Aku admire cara dia bawak diri as a single mom. Sejuk je mata memandang tengok dia dah berhijab sekarang kan. Suara pun memang sedap. Nyanyi la apape lagu pun sedap. Aku ni memang kalau nak admire seorang penyanyi ni aku tengok suara dia. Kalau muka je lawa/hensem tapi suara ke laut memang aku anti. Dulu2 sampai sekarang aku minat sangat dengan Dato' Siti Nurhaliza. Sedap merdu je suara Siti. Kalau macam artis jepun aku minat Tegoshi Yuya. Semua tone dia boleh bawak. Eh ke jepun pulak dah.haha.

Actually banyak kesan sebenarnya kat aku sejak kenal (kenal ke?haha) Nana ni. Antaranya dari segi penampilan diri, aku bertukar dari shawl pashmina ke shawl plain sebab tengok macam cantik je cara Nana pakai shawl. Nampak tak jarang. Second, aku start balik diet aku yang on off tu. Aku ni senang inspired kalau tengok orang kurus. Automatik rasa nak kurus jugak. Haha. So bila aku start diet balik dpt la turun 6 Kg. So sekarang dah ideal dah berat aku. Kan sihat tu.hihi. Third, aku tak tau kenapa bila tengok Nana ni aku rasa macam mahalnya harga diri seorang wanita. Tetibe rasa macam nak improve pemakaian dengan lebih elok. Walaupun takdela teruk sangat apa yang aku pakai selama ni (dah memang tutup aurat) tapi nak improve lagi. Automatik aku rasa happy sebab aku dapat rasa mahalnya wanita muslimah macam ni. Tapi jangan salah paham. Aku nak improve tu kerana Allah tapi yang mendorong aku nak buat macam tu sebab kenal Nana ni. Tak sangka kan macam mana someone can inspired others. Walaupun aku admire Nana ni tapi aku takdela cakap Nana ni perfect. Mana ada manusia yang perfect. Tapi tak salah kalau kita ikut perkara yang baik kan. Banyak lagi sebenarnya positip things yang aku ambik dari Nana ni tapi tak payah la citer semua. heuheuheu. Tapi kan kalau baca kisah hidup Nana dulu2 memang tragis sikit la.Macam macam dugaan. So aku doakan nana ni akan jumpa dengan orang yang boleh jaga dia n rayyan dengan baik. Amin...Ok habis dah la pasal Nana. Padahal nak bagi review meleret ke benda lain.haha.Jom2 kite review pulak.

First episod memang dah best. Cute je cara Ahnaf & Hani bergaduh.Tak sangka sebenarnya Nana ni memang ada bakat berlakon. Time mula2 je ada kekok sikit. Tapi lepas2 tu dah ok sangat dah. Alif memang tak payah cakap la memang terer sangat. Natural. Ahnaf sangat sweet talker, caring, loving, cepat kesian kat orang lain, kadang2 blur tak paham perasaan perempuan, dan kadang2 baran jugak. Hani pulak bagi aku karakter dia berani, degil (haha), berdikari, tak mudah emo,  lembut, sopan , garang, tegas dan tabah. Actually aku kagum dengan tone Nana time cakap kat certain2 scene. Tone yang unik yang buat aku terpikir macam mana Nana boleh terpikir nak cakap tone macam ni eh. Ye la kan baca skrip je mana ada suara. Pandai2 sendiri la nak bayangkan nak cakap macam mana kan. One of my favourite tone time Hani cakap kat Ahnaf "You tau tak....I takkan pernah bosan dengar you cakap perkataan tu kat I....."Ahnaf pulak cakap " I love you". Adoi la sweetnya la dorang berdua ni.hehe


Aku ada baca kat mana tah Nana ada cakap novel ni banyak kena main dengan perasaan. Walaupun banyak scene sedih Nana tak nangis or keluaq air mata tapi feel sedih tu sampai kat penonton. 


Aku suka scene kat episod 15 time Hani baru tau yang dia mengandung pastu balik rumah Ahnaf masak siakap 3 rasa. Sian ahnaf dah masak tapi Hani respon sedih pulak. Bella punya pasal la ni. Ahnaf tanya something happened? sebab nampak cam Hani nanges. Pastu Hani pandang Ahnaf lama sangat. Muka Hani macam nak bagitau pasal Bella ugut dia pastu dia mengandung tapi tak terluah. Aku suka sangat expression muka Nana time ni. Memang sedih. Aku pun nanges sekali tengok Hani sedih.wuwu.

Lagi satu scene best scene episode 13, Hani marah si tunang hafi yang curang. Abang sepupu besok jela! memang rare.haha


Scene alif satar yang aku suka scene time kat Thailand kat balkoni. Before nak propose tu kan ahnaf cakap, dulu masa baru balik dari US semua orang cakap benda baik pasal Hani sampai ahnaf ni pelik ape la dorang nampak sangat kat si Hani, "tapi lama-lama I see u, you are so beautiful in every single way" ......so sweeeeet...macam real pulak I rasa.haha.Time propose pun aku suka jugak. Gentleman je ahnaf ni propose.hihi. Time Hani setuju tu aku pulak yang over gembira. Macam la aku yg kena propose.hahahaha.


Pastu scene ahnaf & Hani baru lepas makan dengan Daim. Ahnaf cakap "you know I cannot live without you Hani". Sengih je aku tengok scene ni.haha.eh apesal aku boleh tulis dialog ni tanpa tengok video.dah hafal kau.dahsyat.hahaha. Kalau nak tulis scene sweet menyeweet banyak yang teramat la sangat.sampai esok pun tak habis.haha.


Actually antara sebab kenapa drama ni dapat tarik penonton yang ramai sampai ramai tak boleh move on adalah :

1) Part sweet memang sweet sangat. Good job kepada penulis novel dila Dyna dan penulis skrip DSH.

2) Hero dan heroin sangat serasi. Walaupun umur Nana jauh beza dengan alif tak rasa langsung beza umur tu. Nampak cam sebaya. Lakonan yang mantap sangat buat dua2 pelakon utama.

3) Fanbase Nana. Sejak Nana menang GV fans Nana memang ramai. Tak dinafikan popularity Nana memang bagi kesan sangat kat sambutan drama ni

4) Personalities Nana yang sopan, pemalu tu memang sesuai sangat dengan watak Hani safira

5) Alif yang berbakat besar dalam lakonan. Sweet talker alif sangat menjadi. Lembut sangat suara alif kalau part romantik. Ramai puji alif bab speaking english yang sangat la fluent.memang mantap la alif.

6) Tiada adegan bersentuhan dan yang tak elok. Kalau ada pun sentuh berlapik. Tapi tak banyak pun.

7) Walaupun tanpa sentuhan Alif and Nana dapat menyampaikan emosi dengan sangat baik hanya dengan pandangan mata dan kata-kata sahaja. Good job.

8) Gandingan Alif & Nana adalah gandingan yang fresh sebab belom pernah berlakon bersama sebelum ni. Penonton pun memang nantikan muka baru dalam drama. Kalau muka sama je boring jugak kan.

9) Off set Alif and Nana pandai jaga diri. Takde gosip2 yang tak elok antara dorang berdua.

10) Watak jahat Bella oleh Nadya Syahera sangat menjadi sampai ramai yang terbawak2 marah sampai nak tampar dah. ohmy. Takutnya...

11) Watak jack pastu? (Dafi) memang kelakar. Haha.Walaupun selalu gaduh dengan bos (Hani) tapi jack la tempat Hani meluahkan masalah. So sweet....hihi

12) Watak adam walaupun orang lain cakap Hairul Azreen berlakon kayu tapi aku rasa ok je hairul bawak watak tu. Adam yang cool, gentleman, baik, tenang. Memang dah wataknya gitu kan nak buat camane..hihi. Scene time Hani bergaduh dgn adam sebab Adam ternampak ahnaf nanyikan lagu untuk Hani tu bagi aku sangat menjadi. Kesian sangat kat Adam time tu. Dia jeles. Hani marah Adam pun aku rasa real. Dapat rasa Hani tengah stress nak layan tunang merajuk pastu si ahnaf lagi.

13) Watak yang lain, Ara, Hafi,parents Hani n Ahnaf, Kimi, Daim,Aishah semua memang terbaik.

14) Lagu tema DSH adalah Memori berkasih by Alahyarham Achik & Siti Nordiana. Lagu ni ni lirik dia memang sangat sesuai dengan jalan cerita DSH. Memori berkasih kembali popular lepas Nana nyanyikan balik dalam GV 2.. So lagu pun dah popular mestilah bagi kesan yang baik kat drama kan. Lagi pulak lagu ni lagu lama kan so memang menggamit memori sangat.

Last sekali aku nak bagitau scene yang paling aku tak suka dan terbawak2 dalam hidup aku.haha. First confirm la scene Ahnaf tinggalkan Hani time nak nikah tu. I memang tak boleh terima apape pun alasan untuk tinggalkan someone di hari bahagia dorang. Second, episode last yang ahnaf tak datang jenguk Hani kat hospital. Merajuk sebab tak bagitau yang Hani mengandung. Memang tak patut langsung ahnaf tu nak merajuk. Kot ye pun marah jenguk la isteri kat hospital dah la Hani mengandung baru lepas kena culik dengan Bella pulak tu.Mesti trauma ke ape kan. Nasib baik lepas tu Ahnaf mintak maap pastu sapukan ubat. Hani pun mintak maap jugak. Aku nanges part ni. Rasa syahdu sangat.wuwuwu

Ending aku tak puas hati sebenarnya. Sebab kat pool tu macam gaduh2 ahnaf cakap macam nak tinggalkan Hani la. Nasib baik Hani tak sentap.huhu. Tapi Hani pun patut bagitau pasal Bella ugut tu..ha gitu la rumahtangga biasa la gaduh2 manja kan. Ayat nak sedapkan hati.hahaha. Happy ending tapi happnynya sekejap sangat.huhu. Tu yang tak puas hati.. Nasib baik ada sambungan. Terubat kemarahan aku.hihi...Ok dah habis .Jom tidur. Esok nak bangun sahur.bye bye.

*Entry paling panjang pernah aku tulis.heuheuheu. Good job team diasemanishoney!!

Share this

8 Responses to "REVIEW ~ Drama Astro DIA SEMANIS HONEY - Siti Nordiana & Alif Satar"

  1. Perasaan kita sama sis. Sep sikit.

    ReplyDelete
  2. Perasaan kita sama sis. Sep sikit.

    ReplyDelete
  3. Very good review..setuju dgn semua fakta..bukan auta..hahah..geng x ble move on jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq ^-^. Lps tgk dshoneymoon & DSH raya baru boleh move on kot kan.hrp2 la.hehe

      Delete
  4. Good review dik. Kebtln your fav scene sama mcm fav scene akak. :)
    Akak pon x blh move on lg dgn DSH ni...ntah rasa lekat di hati. Lakonan xdelah cemerlang tp kedua2 amat serasi together.
    Sama mcm akak suka Ungku Ismail n Elizad in Teman Lelaki Upahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah.kite geng la ni.hehe.sy pun belom move on lg.tak taw la bila nak move on.heuheuheu

      Delete
  5. Sebab drama ni lah saya minat kak nana sampai skrg

    ReplyDelete