Monday 3 June 2019

BELI DSLR NIKON D3500 DI HARVEY NORMAN ~ SAYA NOOB

Assalamualaikum..


Setelah 3 hari cari mood nak menulis harini baru jumpa mood tu. Over naw nak tulis pon nak ada mood. haha. Sebab apa takde mood sebab tak bawak laptop balik rumah mak so malas nak taip kat phone. Pastu dengan noob nya baru terpikir boleh connect keyboard and mouse kat phone or tab. Asalkan phone korang ada fungsi otg (on the go) boleh sambung weyh. Serius memang memudahkan hidup aku. Kenapa la dari dulu tak terpikir. Kalau tak mesti hari2 aku update blog. (Yeke?). Ni aku dah bagitau korang jangan jadi noob sangat macam aku sudah. haha

Ok back to the tajuk entry, aku nak citer pasal aku beli DSLR yang aku idam2kan sejak 4 ke 5 tahun lepas. Sadis lama benaw baru dapat. Sebabnya walaupon dah lama aku nak sangat DSLR ni aku macam tangguh2 nak beli sebab rasa macam bukan keperluan walaupon aku sangat2 perlukan DSLR untuk blog food photograpghy aku Buns Lover. Since aku dah kurang aktif kat blog yang tu so hajat nak beli banyak kali tertangguh.

DSLR ni aku beli bulan 2. Biasa la kan time baru dapat bonus jadi orang kaya sekejap.haha. Dan aku rasa dah masanya aku beli sebab aku nak perubahan dalam hidup (tiber). Aku sangat2 nak ambik gambar Nana yang cantikn HD. Aku punya passion dalam photography ni kan (especially in food photography and candid photography (only for Nana) agak over sampaikan boleh shaking bila excited sebabkan adrenaline rush. So walaupon aku tau duit aku akan habis yilek nanti sebab beli DSLR ni aku tetap nak beli jugak. Semahal mana pon phone takkan setanding dengan DSLR. Dan feel guna DSLR sangat lain dengan phone.

Disebabkan aku seorang yang noob, aku tak berapa tau pasal DSLR. Aku tak pernah pon guna DSLR haha.  Kalau pasal photography aku tau sikit2 pasal ISO,aperture and shutter speed dan basic photography yang lain sebab dah lama aku buat food photography untuk blog (since 2013). Tapi amatur je. So bila nak beli DSLR aku pening jugak nak tengok spec apa. Aku memang dah tetapkan bajet aku maximum rm2500 so bila usha2 terjumpa la latest model from Nikon. Aku ada jugak tanya2 member yang photographer tapi masa aku tanya tu aku dalam kepala dah aim nikon d3500 so sebenarnya aku tanya tu tak tau untuk ape. haha. Aku ni kalau dah suka sesuatu susah nak tukar fikiran. Tapi aku appreciate la pandangan dorang sebagai professional photographer. Thanks uols.

D3500 ni aku suka sebab latest version, sesuai dengan bajet aku, kalau baca review katanya size kecik sedap dipegang, tak berapa berat sangat. Paling penting aku nak camera yang boleh produce gamba yang sharp.  Baca banyak review katanya nikon lebih sharp dari canon. Kalau pasal ISO pulak aku tak ambik kisah sangat sebab biasa show Nana cukup lighting sebab kat stage. Kalau terpaksa in case tak cukup lighting boleh guna flash. Mungkin kadang2 gamba akan ada noise tapi asalkan sharp still ok. Ade jugak  beberapa kekurangan kat D3500 ni. Contoh macam takde wifi. Bukan touch screen. Tapi sebab aku dah tersuka aku still nak jugak. haha. Lagipon time tu aku rasa kekurangan dia tak berapa nak bagi kesan kat aku. 


Bila dah tau nak beli yang mana, cari pulak nak beli kat mana. Mula2 macam nak beli online macam kat shopee or lazada sebab harga agak murah. Tapi aku risau pulak takot kang kena tipu tak dapat yang ori. Dah la aku takde knowledge pasal DLSR. Bila pikir banyak kali aku pon decide nak beli kat harvey norman sebab situ ofkos ori. Walaupon harga dia tak semurah yang online still aku taknak ambik risiko. Cek kat website harvey, kat Aeon area aku ni takde stock pulak. Yang kedua paling dekat kat Setia City Mall. Sebab aku malas nak tangguh2 dah so aku laju2 la pi sana beli. Aku risau tangguh2 nanti duit aku ntah ke mana mana.

Actually not bad gak kat Harvey Norman ni sebab sekali dengan kit lens 18-55mm + Memory card 16GB + Bag + Lens filter + Cleaning kit + Cloth micro fiber harga total Rm2380.


Sebab time ni nikon ade promo, warranty 1 year boleh extend jadi 2 years. Dan dapat jugak free gift tambahan battery. Kena buat online registration kat website nikon and redeem promo nanti dia akan courier battery tu.  Memang sangat memudahkan ada dua battery. Kalau la tibe2 tengah kat event battery habis ada backup. Or ko punya event back to back tak sempat nak charge battery. Actually ada lagi promotion yang harvey norman tawarkan tapi sebab bajetku tak mengizinkan (sedih) aku tak ambik la promo tu walauppn banyak advantage nya.

Ok sampai sini je kot dulu. Nanti aku pikir lagi nak share ape lagi kalau ada. Maybe contoh picture Nana and accesorries yang aku dah beli. Or kalau ade suggestion just drop your comment di ruangan komen. TQ!

p/s : Doakan aku murah rezeki sebab aku nak beli zoom lens 55-300mm pulak pasni.Ching! 

Share this

0 Comment to "BELI DSLR NIKON D3500 DI HARVEY NORMAN ~ SAYA NOOB"

Post a Comment