Sunday 20 March 2016

REVIEW MUNAFIK - SUPERB ~ My dream to watch alone

Assalamualaikum...




Ha sapa pencinta movie seram yang belom tengok munafik ni pergi la tengok laju-laju. Rugi sangat kalau missed. Sebab apa aku cakap rugi? Sebab citer munafik ni bukan sekadar citer seram semata tapi penuh dengan pengajaran dan islamik. 

Kalau nak tau aku ni memang fanatik horror movie. Dulu time kat u pantang ade movie hantu baru tak kisah la omputih, thai, indon,melayu,korea ,jepun semua aku download (dulu tak layan wayang.ho3) pastu tengok ramai2 dengan roommate.bestnya zaman u..huhu . Sebenarnya aku nak bagitau citer ni memang citer seram melayu yang paling scary yang aku pernah tengok sepanjang aku hidup 27 tahun (eh terbagitau umur pulak).agaga.

Actually aku pergi tengok citer ni time orang laen sebok sebok pergi kerja.haha.aku saje ambik cuti sebab nak lari sekejap dari serabut otak dengan perangai manusia ni. Rasa penat pulak. Aku pun dah lama tak ambik cuti and aku pun dah lama ada impian nak tengok movie seram kat wayang sensorang.haha.

Disebabkan weekday so tak ramai la penontonnya ada la dalam 10 kot. Memang best sangat la sebab makin kurang orang makin la seram kan.wahaha. 

OK baru nak start review.panjang lebar membebel.hihi. Apa yang aku kagum pasal munafik ni jalan cerita dia memang tersusun, ada maksud, dan ada pengajaran. Memang tak mengarut langsung macam citer hantu yang lain. Pastu korang akan rasa insaf sebab situasinya memang terjadi dalam real life. So memang relate la dengan sesiapa pun. 

Second, citer ni takde pun adegan tak elok, pegang-pegang and watak perempuan menutup aurat. Sebab ni kan movie islamik kan, so bila benda benda ni dititikberatkan aku memang respek la dengan pengarahnya shamsul Yusuf..ho3.

Third, hantu dia memang seram giler babai.huhu. aku pun tak perasan sangat (sebab banyak tutup muka.hahahaha), tapi hantunya perempuan la, darah2 confirm, pastu memang ngeri sangat.huhu.tak tau nak describe cemana. Korang tengok la sendiri.hihi. Scene seram aku rasa macam tak stop, memanjang je keluar bunyi2 dah la kat wayang memang rasa nak lari keluar je.agaga. Scene paling tak boleh blah part yang dia korek mayat kat kubur tu, memang nampak real mayat tu,huhu aku pulak dah sedih da sebab ingat syamsul (ustaz adam) jahat padahal jeng jeng jeng.rahsia.haha. time tu memang memanjang aku tutup muka guna tangan sambil buka jari sikit2.haha. Lagi satu scene kat bilik mayat, aku siap bebel pasaipa buat kat situ dah takde tempat lain ke.haha

Forth, pelakon dia semua memang best sangat. Memang menjadi, lagi2 watak utama nabila huda ( maria) dan syamsul Yusuf. Memang best sangat.

Yang uniknya scene time ustaz Adam berlawan dengan maria kena rasuk, dia cakap dalam bahasa Arab. Yang ni agak rare la sebab macam takde kot movie lain pernah buat macam ni. Dengar dia cakap pun dah meremang.

Last sekali, ending dia memang unexpected and sedih sikit. Tapi still good ending and sangat-sangat bagi pengajaran...

Yang paling pelik, penontonnya takde pun yang jerit termasuklah aku. Kalau jerit slow tu tak tau la pulak tak perasan sebab fokus sangat.haha.Padahal aku ni takde la berani sangat pun, dah la memang seram giler. Sebab penonton tak ramai kot tu yang krik krik je.haha

Ikut plan asal, ingatkan lepas tengok munafik nak maraton citer hantu omputih pulak. Last2 keluar je wayang penat pulak dok takut takut tadi rasa macam tak larat nak layan hantu dah. Jadinya pergi la shopping kat GM.agaga

*next time nak tengok citer hantu lagi la.tak puas.

Share this

0 Comment to "REVIEW MUNAFIK - SUPERB ~ My dream to watch alone"

Post a Comment