Wednesday 14 September 2016

TIPS MENGENALPASTI KESESUAIAN WARNA KULIT DENGAN WARNA SHAWL/TUDUNG

Assalamulaikum...

Pic credit to bgdaif.com

Akibat melayan drama Korea W malam td sampai pukul 2 hambek ko mengantuk giler. Tengah2 buat report sambil dengar lagu pon ngantuk jugak. Ni saje la aku nak menulis mana tau boleh segar mata.heuheuheu.

Minggu lepas aku ada terdengar kat radio Nasional FM kalau tak silap, pasal kesesuaian warna kulit dengan warna shawl/tudung. Terdengar je topik ni macam menarik aku pun follow la sampi habis. Ni aku nak share sikit apa yang dibincangkan oleh cik Azlia (image consultant kalau tak silap).

Bagi wanita yang berhijab/bertudung, warna shawl/tudung yang dipakai memainkan peranan penting dalam keserian wajah. Bayangkan 60% keserian datangnya dari warna tudung yang dipakai. Memang sangat penting la kita tau kulit kita dalam ketegori mana. Warna kulit terbahagi kepada dua kategori.Sejuk dan panas. Macam mana nak tau Warna kulit kita sejuk or panas. Ada dibincangkan dua cara untuk mengenalpasti. Ni yang basic la. Kalau nak tau lebih lanjut kena la pergi jumpa image consultant ye..

Pertama, yang paling basic cuba tengok dekat urat kat pergelangan tangan sama ada biru or hijau.. Kalau hijau maknanya kulit kita dalam kategori panas. Dan kalau biru dalam kategori sejuk. Tapi cara ni tak berapa tepat sebab kadang2 tak nampk sangat color urat tu.

Cara yang kedua, kita boleh try depan cermin. Ambik dua shawl color hitam dan putih. Putih tu mesti putih yang betul2 putih ye bukan putih2 nila/kebiruan. Dan pastikan muka tu tanpa mekap k. Cuba try letakkan shawl tadi dekat kepala, tak payah pinkan pun takpe. Cuba tengok mana satu yang buatkan muka kita berseri2. Kalau color hitam buat muka kita nampak berseri maknanya kulit kita dalam kategori sejuk. Kalau putih yang berseri kulit dalam kategori panas.

Kalau dah try compare tapi tak tau jugak yang mana satu berseri boleh la tanya member ke kakak adik. Tapi pastikan orang tu seorang yang jujur. Cakap kat dia komen je tak payah nak ambik hati.hihi.

Bila kita dah tau kulit kita kategori sejuk or panas baru la boleh pilih color yang sesuai..Ada diberi beberapa contoh color mengikut kategori kulit. Kalau kategori sejuk color yang sesuai adalah kebiruan,purple, pink gelap, merah hati, maroon, fuschia pink. Bagi kategori kulit sejuk tidak digalakkan memakai color merah chili. Bagi kulit kategori panas pulak antara color yang sesuai adalah color yang berunsur earth, kuning, coklat, oren. Ada lagi color yang disebut tapi aku tak ingat pulak. Fokus sangat dengar.haha. Color2 yang dicadangkan ni pun yang basic je. Tau2 jela kan color memang terlampau banyak. Color pink je ade fuschia pink, rose pink, dull pink banyak lagi la pink. Ni kalau tanya kat orang lelaki konpem semua color dia sebut sama je.hahaha.perempuan je yang biasanya ambik tau benda2 ni.heuheuheu.

Kalau korang teringin sangat nak pakai satu color tu tapi tak sesuai dengan warna kulit dicadangkan pakai kat pakaian. Contoh korang suke red chilli tapi orang yang kulit kategori sejuk tak berapa sesuai color ni. So korang pakai la baju red chilli. Tapi shawl pilih la color yang sesuai dengan jenis kulit..ha gitu.

Aku ni ulas je balik apa yang dibincangkan. Aku bukan reti sangat benda2 ni.hihi. Tapi kalau ada tersilap paham mintak maap la ye. Ni mengikut kepahaman and ingatan aku. Saje nak share sebab tips yang sangat berguna.aku ni pun dah berlambak shawl semua color ade. Tapi banyak yang tak sesuai dgn warna kulit. Kadang2 pakai nampak kulit makin gelap pulak. So lepas ni boleh la praktikkan tips yang dibagitau tadi..

Share this

0 Comment to "TIPS MENGENALPASTI KESESUAIAN WARNA KULIT DENGAN WARNA SHAWL/TUDUNG"

Post a Comment