Tuesday 13 September 2016

PETUA KURANGKAN SAKIT GIGI/GUSI

Assalamualaikum...


Sape yang pernah rasa sakit gigi mesti tau sakit gigi ni macam mana sakitnya.. sakit yang buat kita sakit kepala, moody, stress n macam2 lagi la. Nak buat apa pun takde mood. 

Aku ni sakit gigi dah lama sangat tak ingat la sejak bila. Tapi dah bertahun. Sakit sebab nak tumbuh gigi geraham bongsu. Kelakar je kan dah tua2 pun gigi tak habis2 tumbuh.heuheuheu. tu tandanya aku muda lagi kot.ngee. Sekarang ni gigi geraham tu dah tumbuh. Kanan dan kiri. Tapi tumbuhnya mcm tak habis. Kira mcm tersepit kat bawah gusi gitew. Mungkin sebab tu la selalu gusi aku bengkak. Or mungkin memang gigi tu tak habis tumbuh lagi. Hentahla konpius aku.

Awal tahun hari tu aku ada jumpa doc buat scaling. Aku mintak dia tengokkan gigi geraham tu. Kalau boleh nak cabut. Sebab aku dah serabut sangat selalu ngat sakit. Ternganga ha doc cakap kos cabut sebatang gigi tu dalam rm800. Omak ko. Terkezut den. Baru ingat nak cabut dua2 gigi.erk. Pastu lepas operation nanti kena ambik cuti dalam 4 hari gitew sebab akan bengkak. Ngeri pulak aku dengar. Ingatkan cabut gitu2 je.heeeee.

So disebabkan banyak ngat halangannya (halangan la sgt) aku pikir banyak kali nak cabut ke tak. Bila pikir2 balik aku macam boleh tahan lagi kot sakit gigi tu sebab dah selalu sangat sakit macam dah biase pulak.ceh td kate serabut. Dgr 800 je terus boleh tahan.kui3. Ala, duitnya tu ade je tp 800 ko...bnyk tu..huuu

Minggu lepas start hari rabu tetibe je gusi aku bengkak. Terjaga pagi2 sebab sakit. Bengkak sampai ke tekak. Perit giler nak telan ayaq liuq. Nak nanges aku. Dah nanges pun..huhu.. selalunya aku sakit gigi yang mild je la. Kali ni mcm lebih sikit. Denyut2 sangat.
Nak bukak mulut nak suap makanan pun tak boleh. Bila nikmat dah ditarik, baru sedar nikmat mengunyah. Insaf sekejap...hee

Sakitnya melarat sampai hari sabtu. Hari sabtu aku plan nak pergi tengok wayang.. nak tengok train to busan. Tapi jadi takde mood. Dah try makan ubat tahan sakit takde effect pulak. So disebabkan aku nak pergi tengok jugak aku try search petua nak kurangkan bengkak. Ramai yang cakap boleh kumur air garam..

So aku pun try la.Kumur air garam dan letak garam banyak2 kat gusi yang bengkak tu. Lepas tu mmg rasa pedih la. Ku gigihkan jua sbb nk tgk wayang punya psl.haha. Dalam 30min/1 jam lepas tu alhamdulillah gusi aku dah kurang bengkak. Happynya rasa. Dengan segera aku pergi la tengok wayang tu. Hihihi. Misi berjaya.. Tapi biasanya lepas makan mesti sakit dtg balik.Kena kerap la kumur air garam tu.Lagi berkesan guna garam je takyah air. Pastikan jugak selalu gosok gigi. Lagi kerap lagi bagus. Ko nak gosok 20 kali pon boleh..heuheuehu. Bukan apa, nak bagi hilang bakteria. Pastu makan n kunyah tu jangan guna bahagian yang bengkak tu. Dan berdoa la banyak2 dapat sembuh dari sakit..Aku ni kadang2 ade termengeluh jugak sebab sakit sgt..tapi kena ingat sakit itu prnghapus dosa kan. So belajar la untuk redha ye..hee.

Harini sakit dah kurang dah. Bengkak pun dah kurang. Alhamdulillah. Yang penting kita usaha, doa, tawakal..Yang menyembuhkan adalah Allah..

Share this

0 Comment to "PETUA KURANGKAN SAKIT GIGI/GUSI"

Post a Comment