Thursday 19 July 2018

FIRST TIME BUAT PASSPORT

Assalamualaikum..


Banyak sawang betul blog aku nih. Lama tak masuk. Semalam belek2 la blog pastu terindu pulak. Actually banyak giler sebenarnya cerita yang aku nak share tapi tulah kadang tak sempat bz sesangat. Dengan show nya (my priority  ) dengan kerja hakikinya. Next month Inspector nak datang dah GLP lab nak start. Matila makkk. Tapi sebab tu citer next month so next month la baru aku akan stress. Sekarang ni kita enjoy duluuuu.

Harini aku masuk nak citer pasal pasport. Disebabkan next month aku akan melancong (melancong keee) ke Kota Singa Singapore jadinya kena la buat pasport. Tujuan utama gi sana tu sebenarnya nak pegi tengok konsert JUST US Siti Nordiana & Alif Satar tapi sambil2 tu melancong la juga. First time pergi oversea (oversea sangattt) and first time pergi konsert berskala besar macam ni  konsert Nana pulak tu jadinya excited tu agak berlebihan la.hehe

Citer pasal pasport ni aku pergi buat pasport kat jabatan imegresen Pelabuhan Klang. Sebab sini paling dekat dengan rumah 10 minit je.. Memang decide nak pergi weekend walaupon macam dah agak ramai orang tapi redha jela.


Sampai kat sana dalam pukul 8 am. Dari jauh dah nampak queue mak aih panjang weyh. Sebab redha kan tadi so hadapkan jela. Sampai turn aku kat meja receptionist tu, officer tu bagi satu form, no giliran pastu dia suruh potostat ic. Kalau tau awal senang bawak dari rumah je. Kena la berjalan gi potostat kat kedai stationary kat depan pasar. Jauh la jugak. Lapar pulak tau makan dulu. Ok tak baik merungut.


Masuk je kat tingkat atas tengok no giliran ade lagi dalam 70+ orang before sampai turn aku. So tunggu jela. Sebab boring giler so aku pun layan online citer NCIS sampai pening2 lalat. Perut pon dah kruk krik.Dalam pukul 11 lebih tu barula nama aku dipanggil.

Duduk2 je officer tu cakap "tudung awak ni tak boleh ni color dia" La pulak. "Eh ni bukan color gelap ke" aku pon nak menjawab jugak.. "ni light bukan gelap.." Aku pon usha banyak kali shawl aku yang color coklat gelap ni sambil dalam hati redha jela nanti mesti kena pakai tudung lain.huu. Memang betul dia bagi aku shawl color hitam. Dia suruh sarung je. Aku siap tanya "takyah pin ke"haha.. Nampak tak ai concern muka ai burok nanti. So redha la jugak. Dah siap ambik gambar dia suruh tunggu jap nanti dia panggil untuk buat bayaran. RM200 ye untuk 5 tahun.

Ok dah siap bayar akan dapat resit pastu pergi letak resit tu kat kaunter yang disediakan. Tunggu la dia siapkan pasport sambil2 tu layan la handphone sampai loya. Tak lama sangat pun dia siapkan passport tu rasanya setengah jam je. Lebih kurang pukul 12 siap la proses membuat pasport aku. So sebab aku dah lapar giler tak sarapan weyh, laju laju la aku pecut gi drive thru kepsi. Agaga.

Ok guys, jumpa kat sana! Kota Singa Nana Alep wait for me!! Wuhuu

Share this

1 Response to "FIRST TIME BUAT PASSPORT "

  1. Sekarang sekejap je buat passport. Tak sampai sehari dah siap.

    ReplyDelete